Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Zgromadzenie dzieci w kole, krótka piosenka powitalna i nazwanie imion (ok. 1 min)
- Pokaż kolorowe liście (prawdziwe lub papierowe), zaproś dzieci do wskazywania kolorów i krótkiej rozmowy: "Co widzimy jesienią?" (ok. 2 min)
- Zapowiedz zajęcia prostym hasłem: "Dziś będzie zbieranie i tańczące liście"; zaprezentuj krótko przybory (ok. 2 min)
Część główna (20 minut)
Rozgrzewka: "Marsz drzew" (3 min)
Dzieci maszerują w miejscu; nauczyciel pokazuje ruchy: unoszenie ramion jak gałęzie, kołysanie się na boki.
Zachęć dzieci do naśladowania prostych gestów.
Zabawa "Zbieramy liście" — bieg i wkładanie do koszyka (6 min)
Rozsyp liście po sali w wyznaczonym obszarze.
Na hasło dzieci biegną/ idą / skaczą (zmiana sposobów poruszania co rundę) i wkładają po jednym liściu do koszyka.
Powtórz 4–6 razy, zmieniając sposób poruszania (chodzenie, skakanie, czworakowanie) dla urozmaicenia.
"Wiatr — tańczące liście" (taniec z chustkami/liśćmi) (5 min)
Daj każdemu dziecku chustkę lub liść; włącz muzykę.
Dzieci poruszają się swobodnie po sali, na komendę "wiatr" przyspieszają, na komendę "cisza" zwalniają i zatrzymują się.
Zachęć do prostych figur: krążenie, unoszenie rąk, delikatne podskoki.
Tor przeszkód "Spacer po parku" (6 min)
Ustaw prosty tor: linia do chodzenia (taśma/szarfa), niskie przeszkody do obejścia (pachołki/krzesła), miejsce do przeskoczenia przez szarfę i „skok przez kałużę" (mata/koce).
Dzieci pokonują tor jedno po drugim; zachęcaj do czekania na swoją kolej i oklasków dla kolegi.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Relaksacja: "Leżenie jak liść" (2 min)
- Dzieci kładą się, zamykają oczy; nauczyciel delikatnym głosem opisuje opadanie liścia: "powoli, lekko, spokojnie".
- Krótkie podsumowanie i rozmowa (2 min)
- Zapytaj: "Która zabawa podobała ci się najbardziej?" "Jakiego koloru liść miałeś?"
- Pozwól kilku dzieciom na krótką odpowiedź.
- Pożegnanie i pochwały (1 min)
- Pochwal wszystkie dzieci, wręcz małą naklejkę lub symboliczne wyróżnienie dla uczestników.