Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Zbierz dzieci w kole lub na dywanie. Powitaj każde dziecko po imieniu krótką piosenką powitalną (ok. 20–30 sekund).
- Pokaż kilka prostych obrazków z postaciami bajkowymi (np. wróżka, smok, królewna, miś). Nazwij je i krótko opowiedz (1–2 zdania) kim są.
- Zapytaj dzieci: „Jaką postać chciałbyś/chciałabyś stworzyć?” – zachęć do pokazania lub nazwania koloru/kształtu, który wybiorą.
Część główna (20 minut)
- Przygotowanie stanowisk (1–2 minuty):
- Rozdaj każdemu dziecku kartkę/papierowy talerzyk jako bazę oraz po jednym kleju w sztyfcie, kilku wyciętych kształtach (koło, trójkąt, prostokąt), kredkach lub flamastrach i ewentualnie watce/naklejkach.
- Demonstrowanie (2 minuty):
- Pokaż krok po kroku prostą postać: przyklej kółko jako głowę, prostokąt jako tułów, narysuj oczy i uśmiech, dolej „włosy” z waty lub naklejki. Mów prostymi zdaniami opisując czynności („Teraz przyklejam głowę”, „Rysuję oczka”).
- Praca dzieci (12 minut):
- Pozwól dzieciom wybierać kształty i kolory. Zachęcaj: „Pokaż mi, jakie oczka wybierasz?”, „Jakiego koloru włosy chcesz zrobić?”.
- Opiekun pomaga przy przyklejaniu i cięciu (jeżeli potrzeba) oraz modeluje gesty trzymania kredki, smarowania kleju i przyklejania elementów.
- W trakcie pracy zadawaj krótkie pytania wspierające mowę: „Czy twoja postać jest wesoła czy smutna?”, „Jak ma na imię?”.
- Wykończenie i ozdabianie (3 minuty):
- Zachęć do dorysowania detali: ręce, nogi, ubranie, brokatowe naklejki lub watowe włosy.
- Podsumuj czynności: poproś, by każde dziecko pokazało swoją postać opiekunowi.
- Sprzątanie stanowisk (1–2 minuty):
- Poproś dzieci, by odłożyły nieużyte materiały na miejsce i położyły swoje prace na przewidzianej przestrzeni do schnięcia/ekspozycji.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Krótka prezentacja prac (3 minuty):
- Ustaw dzieci w półkolu i pokaż każdą pracę, nazywając postać i powtarzając jedno zdanie, które dziecko wypowie o swojej postaci (np. „To jest smok Olek, jest zielony”).
- Pożegnanie i zadanie domowe (2 minuty):
- Pożegnaj dzieci krótką piosenką lub rymowanką. Poproś, by w domu opowiedziały rodzicom, jak nazywa się ich postać i co lubi robić.
Uwagi dla opiekuna:
- Dostosuj liczbę i rozmiar elementów do możliwości manualnych dzieci (większe kształty dla najmłodszych).
- Podczas pracy używaj krótkich, jasnych poleceń i wiele chwal za próbę samodzielności.