1. Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Powitaj dzieci przy okręgu, zaproś do usiądnięcia i nawiąż kontakt wzrokowy. Powiedz krótko, o czym będą zajęcia: "Dzisiaj porozmawiamy, co jest dla nas ważne i zrobimy obrazek".
- Zapytaj prosto: "Co lubisz robić?" — pozwól 2–3 dzieciom odpowiedzieć jednym zdaniem. Nazywaj to, co mówią: "Lubisz się bawić — to prawo do zabawy".
- Pokaż przygotowane symbole (np. serce, piłkę, książeczkę, łóżko, ucho) i nazwij je krótko, łącząc z prawami: miłość, zabawa, nauka, odpoczynek, bycie wysłuchanym.
2. Część główna (około 20 minut)
- Rozdaj fartuszki i usiądźcie przy stolikach lub rozłóżcie duże arkusze papieru na podłodze.
- Na każdym arkuszu przygotuj miejsce na dużą odcisk dłoni — możesz pokazać, jak to zrobić najpierw na swojej kartce.
- Wytłumacz po krótce technikę: nauczyciel nakłada farbę na dłoń dziecka (lub dziecko maczając palce w tacy z farbą), po czym przykładacie dłoń do kartki, tworząc kolorowy odcisk. Przy młodszych dzieciach pomagaj trzymać i przyciskać dłoń.
- Po wyschnięciu odcisku poproś dziecko, aby wybrało jeden symbol (naklejkę / wyciętą figurkę), który najbardziej pasuje do tego, co dla niego ważne dzisiaj (np. piłka = lubię się bawić). Przyklejcie symbol obok dłoni.
- Podczas pracy rozmawiaj krótkimi zdaniami o wybranym symbolu: "To piłka — lubisz się bawić. To twoje prawo do zabawy." Zachęcaj do powtarzania prostych słów.
- Jeśli czas pozwoli, każde dziecko może pomalować dodatkowo tło palcami lub stempelkami, rozwijając ekspresję plastyczną.
3. Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Usiądźcie z powrotem w kręgu, pokażcie kolejno prace dzieci i krótko przypomnijcie, jaki symbol wybrało każde dziecko: "Ania wybrała serce — prawo do miłości".
- Poproś dzieci, aby jedno po drugim powiedziały (lub pokazały gestem) co im się najbardziej podobało: farby, przyklejanie, wybieranie symbolu.
- Zakończ pochwałą: "Świetnie pracowaliście! Każde dziecko ma coś, co jest dla niego ważne" i zapowiedz, że prace można zabrać do domu, by pokazać rodzicom.