Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Powitanie dzieci, krótkie zaangażowanie: przywitanie po imieniu i pytanie "Czy znacie buraka?".
- Pokazanie prawdziwego buraka (całego) — opiekun pozwala dzieciom obejrzeć, dotknąć i powąchać warzywo.
- Nazwanie części buraka prostymi słowami: "korzeń" (bulwa) i "liście"; pokazanie koloru: czerwony/fioletowy oraz zielony.
- Krótkie wprowadzenie do pracy plastycznej: pokaż gotowy przykład pracy i wyjaśnij, co dzieci będą robić.
Część główna (20 minut)
- Przygotowanie stanowisk:
- Każde dziecko otrzymuje kartkę papieru (format A4), talerzyk jako paletę, fartuszek lub podkład i dostęp do farb (czerwony/fioletowy, zielony).
- Rozłóż gąbki, pędzelki, klej w sztyfcie oraz przygotowane paski zielonego papieru (liście).
- Technika główna: "burakowe odbitki" i "burakowa mozaika":
- Pokaz dla dzieci: jak maczać gąbkę/pędzelek w farbie i odbijać/wciskać na kartkę, tworząc okrągłe plamy przypominające bulwę buraka.
- Zachęć dzieci do używania różnych odcieni czerwono-fioletowych — można mieszać kolory pędzelkiem na talerzyku.
- Po wykonaniu "bulwy" dzieci przyklejają lub malują zielone liście u góry buraka (można nakleić wcześniej przygotowane paski papieru lub pomalować palcem zieloną farbą).
- Alternatywa dla mniej sprawnych manualnie: rozdarcie małych kawałków czerwonego/purpurowego papieru i przyklejanie ich w kształt buraka (mozaika).
- W trakcie pracy opiekun:
- Naznacza kolory i części buraka, pyta: "Jakiego koloru jest burak?"; liczy z dziećmi 1–3 elementy (np. ile liści?).
- Zachęca do dzielenia się materiałami i krótkich komentarzy o wrażeniach dotykowych i zapachowych (jeśli dzieci dotykają buraka pokazywanego na początku).
- W razie potrzeby pomaga przy naklejaniu i korzystaniu z kleju.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Podsumowanie pracy: zaproszenie kilku chętnych dzieci do pokazania swoich prac i powiedzenia jednego zdania (np. "Mój burak jest czerwony").
- Pozytywne wzmocnienie: pochwały za starania i zaangażowanie.
- Uporządkowanie miejsca pracy: zebranie użytych materiałów i schowanie farb.
- Umieszczenie prac do wyschnięcia i informacja dla rodziców, czy prace zostaną wklejone do portfolio lub zabrane do domu.