Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Przywitanie dzieci po kolei, krótkie zaproszenie: „Dziś będziemy robić obrazki z guzików!”.
- Pokaż różne guziki na tacce: różne kolory, rozmiary i kształty. Nazwij kilka kolorów głośno i zachęć dzieci, by powtarzały.
- Krótka rymowanka lub piosenka o guzikach (np. prosty wers: „Guzik, guzik, mały krąg — przyklejamy raz i dwa, trzy!”) aby zaciekawić i wprowadzić temat.
Część główna (20 minut)
- Rozstawienie materiałów: każdemu dziecku daj kartkę/tekturkę z naszkicowanym dużym kształtem (np. kwiat, drzewko, samochód, prosty ludzik), tackę z guzikami, klej w sztyfcie oraz pojemniczek na nieprzyklejone guziki.
- Demonstracja: pokaż, jak nałożyć klej w sztyfcie na kartkę i jak przykładać guzik. Zademonstruj też liczenie guzików („Policzmy: jeden, dwa, trzy”).
- Zadanie podstawowe (dla większości dzieci): zachęć do przyklejania dużych guzików na zaznaczonych miejscach obrazka. Pomagaj dzieciom w nakładaniu kleju i przyklejaniu guzików.
- Zadanie rozszerzające (dla dzieci chętnych lub starszych w grupie): stwórz proste wzory kolorystyczne (np. czerwony, niebieski, czerwony) lub poproś o policzenie i ułożenie 1–5 guzików na określonym miejscu.
- Aktywność sensoryczna: pozwól każdemu dziecku przez chwilę oglądać i dotykać guziki, zachęcaj do opisu (gładki, duży, mały, kolor).
- Podczas pracy wychowawca przechodzi między dziećmi, nazywa kolory i kształty, pomaga w liczeniu i chwali próby samodzielnej pracy.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Poproś każde dziecko, by pokazało swoje obrazek i powiedziało: „Mój guzik jest... (kolor)”.
- Krótka rozmowa: ile guzików ma obrazek? Jaki kolor dominuje? Co najbardziej podobało się dzieciom?
- Zakończenie piosenką lub rymowanką powiązaną z guzikami i podziękowanie za wspólną pracę.
- Zebranie prac i przygotowanie do porządków (dzieci odkładają użyte tacki/miseczki), rozdanie dzieciom ich prac do zabrania lub wyeksponowania w sali.