Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Powitanie piosenką lub krótkim wierszykiem (np. prosty rytmiczny refren: „Dzień dobry, dzień dobry, witamy się dziś”)
- Krótkie przedstawienie tematu: pokazanie przykładowego obrazka z bałwankiem i choinką oraz pokazanie materiałów, które dzieci będą używać (wata, kółka papieru, naklejki, kredki).
- Pytania do dzieci w formie zachęty do rozmowy: Czy widziałaś/eś kiedyś bałwanka? Jak wygląda choinka? (odpowiedzi powinny być krótkie i wspierane przez opiekuna)
Część główna (20 minut)
- Przygotowanie stanowisk:
- Rozdaj kartki papieru (A4), kredki, klej w sztyfcie, miseczki z watą, zestaw naklejek i gotowe, wycięte kółka papieru (3 rozmiary na bałwanka) oraz trójkąty na choinkę.
- Opiekun pokazuje krok po kroku jak wykonać pracę: najpierw tło i rysowanie, potem przyklejanie elementów.
- Wykonanie obrazka (prowadzone wspólnie z dziećmi):
- Zachęć dziecko, aby najpierw pokolorowało tło lub dorysowało linię ziemi kredką.
- Pokaż, jak skleić trzy kółka papieru jedno na drugim, tworząc bałwanka; opiekun może pomagać przy przytrzymaniu elementów.
- Dzieci przykładają i przyklejają kółka klejem w sztyfcie.
- Dodawanie detali: dzieci przyklejają naklejki jako oczy i guziki, rysują kredką uśmiech, nos z marchewki (trójkąt pomarańczowy) oraz prostą gałąź jako rękę.
- Przyklejanie waty: dzieci dodają kawałki waty na dole jako śnieg lub dookoła jako puch (opiekun może podpowiadać, gdzie przykleić watę).
- Tworzenie choinki: dzieci przyklejają zielone trójkąty jeden nad drugim, dekorują kredkami i naklejkami.
- Warianty dla chętnych:
- Zamiast bałwanka można zrobić tylko choinkę lub odwrotnie.
- Dla uspokojenia zajęcia można zaproponować doklejanie dodatkowych gwiazdek z naklejek.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Pokaz prac: każde dziecko krótko pokazuje swoją pracę i mówi jedno słowo o niej (np. 'bałwan', 'choinka', 'śnieg') — opiekun wspiera i podpowiada.
- Pozytywne komentarze opiekuna, krótkie wzmocnienia: co ładnego zrobili, co było ciekawe.
- Zawieszenie prac do wyschnięcia lub wyłożenie na stolik do wyschnięcia; informacja dla rodziców, że prace można zabrać po zajęciach.
- Zakończenie piosenką pożegnalną lub prostą rymowanką oraz podziękowanie dzieciom za udział.