Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Powitanie kołem: opiekun wita każde dziecko po imieniu, dzieci odpowiadają prostym słowem lub ruchem.
- Krótkie wprowadzenie: opiekun pokazuje pluszaka/tekturowy ząbek i mówi: "To jest ząbek, myjemy zęby, żeby były zdrowe". Zachęta do patrzenia i dotykania rekvizytu.
- Rozgrzewka twarzy i całego ciała (krótkie ćwiczenia naśladowcze):
- "Budzimy buzię": szerokie uśmiechy, dziubek, szeroko otwieramy buzię (naśladowanie), dmuchanie policzków.
- "Wysokie i niskie szczotkowanie": unosimy ramiona wysoko (szczotkujemy górne ząbki), schylamy się lekko w dół (szczotkujemy dolne ząbki). Powtórzyć 2–3 razy.
Część główna (20 minut)
Zabawa 1 — "Szczotkowanie z misiem" (około 7 minut):
- Opiekun używa dużej, miękkiej szczoteczki i pluszaka albo lalki. Demonstruje ruchy szczotkowania — ruch w prawo i w lewo, góra–dół, okrężne ruchy wokół ust pluszaka.
- Dzieci naśladują opiekuna trzymając w ręku zabawkową szczoteczkę lub bez niczego robią palcami ruchy przy własnej buzi. Zachęcamy do dużych, całych ruchów ramion.
Zabawa 2 — "Taniec szczotki" (około 7 minut):
- Włączamy krótką, radosną piosenkę. Dzieci trzymają w rękach udekorowane patyczki/szczoteczki (lub imitują je palcami) i tańczą po sali poruszając się do rytmu.
- Gdy muzyka przestaje grać, dzieci zamierają i wykonują umówiony ruch: trzy krótkie szczotkowania górnych ząbków (ręka w górę), potem trzy dla dolnych (ręka w dół). Powtarzamy kilka razy, zmieniając tempo muzyki.
Zabawa 3 — "Lustereczko" (około 6 minut):
- Dzieci podchodzą (po kolei lub w małych grupach) do małego lustra trzymanego przez opiekuna. Opiekun prosi: "Pokaż dziubek, pokaż uśmiech, pokaż język". Dzieci ćwiczą rozpoznawanie części twarzy.
- Opiekun wskazuje palcem: "Gdzie są twoje ząbki? Gdzie są wargi?" — zachęta do pokazywania i krótkich wypowiedzi.
Płynne przejście między zabawami: używamy krótkiej piosenki lub dzwoneczka jako sygnału zmiany aktywności.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Uspokojenie: dzieci siadają w kole, wykonują kilka głębokich wdechów i wydłużonych wydechów (naśladowanie dmuchania bąbelków).
- Krótkie podsumowanie w formie rytmicznej rymowanki: opiekun pyta: "Co dziś ćwiczyliśmy?" — dzieci pokazują ruch szczotkowania. Opiekun chwali każde dziecko za udział.
- Pożegnanie: piosenka pożegnalna i informacja dla rodziców/rodzica przy odbiorze (krótkie przekazanie, co dzieci robiły).