Powitanie i wprowadzenie (ok. 5 minut)
- Powitanie: opiekun wita każde dziecko po imieniu, kładzie nacisk na przyjazny ton.
- Krótkie wprowadzenie: opiekun mówi prostymi zdaniami, że dzisiaj zobaczymy dwa kolory, które są ważne dla naszego kraju — biały i czerwony. Pokazuje duże kartonowe próbki koloru.
- Aktywność przygotowawcza: dzieci siadają na dywanie w półokręgu, opiekun pokazuje gotowe materiały i mówi, co będziemy robić — przyklejać kawałki bibuły na kartce, żeby powstała flaga.
Część główna (ok. 20 minut)
- Przygotowanie stanowisk (2 minuty): opiekun rozkłada kartki A4 z oznaczonymi dwiema połowami (góra - biała, dół - czerwona) oraz pojemniki z pociętą bibułą/papierem, kleje w sztyfcie lub klej w miseczkach i pędzelki.
- Pokaz krok po kroku (2 minuty): opiekun demonstruje na swojej kartce: najpierw przykleja białe kawałki na górną część kartki, potem czerwone na dolną. Podkreśla naciskanie kawałków dłońmi.
- Praca dzieci (13 minut):
- Każde dziecko otrzymuje kartkę z narysowaną linią środkową i pojemniki z bibułą/papierem.
- Dzieci nakładają klej (opiekun pomaga aplikować klej tam, gdzie trzeba), przyklejają kawałki białe u góry i czerwone u dołu. Opiekun zachęca do dotykania i ugniatania bibuły, pokazuje jak docisnąć kawałek palcami.
- Opiekun wspiera każde dziecko indywidualnie, pomaga przy nakładaniu kleju i przytrzymywaniu większych kawałków. Jeśli dziecko woli, może użyć dużych naklejek białych i czerwonych zamiast kleju.
- Krótka przerwa sensoryczna (3 minuty): gdy większość dzieci skończy lub poszczególne dzieci potrzebują przerwy, opiekun proponuje zabawę: podawanie lekkich wstążek w kolorach (biała, czerwona), machanie nimi i nazywanie kolorów.
Zakończenie i podsumowanie (ok. 5 minut)
- Prezentacja prac: każde dziecko otrzymuje swój obrazek, opiekun pokazuje pracę jednego dziecka na zmianę i krótko chwali: "Świetnie! Biały u góry, czerwony na dole".
- Proste podsumowanie: opiekun mówi, że biały i czerwony to kolory naszej flagi i że dzisiaj dzieci zrobiły swoje małe flagi.
- Pożegnanie: opiekun zachęca dzieci do zabrania prac do rodziców (lub umieszczenia ich w widocznym miejscu), kończy zajęcia krótkim rytuałem pożegnalnym (np. wspólne klaśnięcie i „do widzenia”).