Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Zbierz dzieci w kręgu. Przywitaj każde dziecko po imieniu piosenką lub prostym wierszykiem (20–30 sekund).
- Pokaż dzieciom dużą kartkę z narysowanym pniem drzewa lub ustaw gotowy plakat z pniem.
- W prostych zdaniach powiedz, że dzisiaj zrobimy drzewko z dłoni, a na każdej dłoni powiemy jedno ważne prawo dla dzieci (mów bardzo krótko i obrazowo, np. „Prawo do zabawy” — pokaż zabawkę; „Prawo do jedzenia” — pokaż obrazek jedzenia).
- Zapytaj krótko: „Czy chcecie pomóc zrobić drzewo?” — zachęć do udziału.
Część główna (20 minut)
- Przygotowanie (2 minuty): Rozsadź dzieci przy stole lub na podłodze (wygodnie, w fartuszkach). Rozłóż farby na tackach lub talerzykach, przygotuj kartki z pniem i mokre chusteczki do wycierania rąk.
- Demonstracja (1–2 minuty): Pokaż, jak zanurzyć dłoń w farbie i odcisnąć ją na papierze, powoli i delikatnie. Pokaż też alternatywę: naklejanie gotowych papierowych dłoni lub naklejek dla dzieci, które nie chcą malować rąk.
- Tworzenie odcisków (12–14 minut):
- Wezwij po jednym dziecku lub małej grupie (2–3 osoby) do wykonania odcisku, aby utrzymać porządek i uwagę.
- Przy każdym odcisku głośno wypowiedz krótkie prawo: np. „To ręka zabawy”, „To ręka jedzenia”, „To ręka snu”, „To ręka przytulania”, „To ręka mówienia”. Pokaż przy tym odpowiedni obrazek lub przedmiot.
- Zachęcaj dziecko, aby patrzyło na swoje odbicie dłoni i uśmiechaj się, mówiąc pozytywne krótkie komentarze („Świetnie!”, „Piękna dłoń!”).
- Jeśli dziecko nie chce malować dłoni, zaproponuj naklejkę lub odcisk stempla palcem.
- Uzupełnianie (3–4 minuty): Po wykonaniu odcisków pozwól dzieciom przyklejać naklejki jako „owoce” na drzewie lub domalowywać kredkami proste kształty (słońce, chmurki) — opiekun wykonuje rysunki dla tych, którzy potrzebują pomocy.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Pochwal każde dziecko z osobna za udział, wymieniając jego imię („Dziękujemy, Aniu — twoja dłoń jest na drzewie!”).
- Pokaż gotowe drzewo i krótko przypomnij 3–4 prawa, których użyliście, używając prostych słów i obrazków: np. „Zabawa, jedzenie, sen, przytulanie”.
- Zakończ piosenką lub krótkim wierszykiem na pożegnanie i poproś dzieci, aby pomachały swoją prawą dłonią do drzewa.
- Wytrzyjcie ręce chusteczkami i zorganizuj krótkie schowanie materiałów.