Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Przywitaj dzieci po imieniu, ułóżcie się w kręgu.
- Pokaż prawdziwą dynię lub obrazek dyni, zachęć dzieci do krótkiego opisu: "Jaki to kolor?" "Czy jest duża czy mała?".
- Zaśpiewaj krótką, prostą rymowankę (np. na melodię znanej piosenki) o dyni, aby zainteresować i przygotować do pracy.
Część główna (około 20 minut)
- Przygotowanie materiałów: opiekun rozkłada papier A3, farby pomarańczową i zieloną na talerzykach, gąbki lub połówki ziemniaka, pędzle, kredki, klej w sztyfcie oraz przygotowane wcześniej czarne/ciemne kształty z papieru (oczy, uśmiech) lub paski z zielonego papieru na ogonek.
- Demonstracja (1–2 minuty): pokaż dzieciom, jak stemplować gąbką/połówką ziemniaka zanurzoną w pomarańczowej farbie, tworząc okrągły kształt dyni na kartce.
- Stemplowanie/malowanie (8–10 minut): każde dziecko robi 1–2 odbicia, opiekun pomaga przy trzymaniu gąbki lub ziemniaka w razie potrzeby. Zachęcaj do dotykania farby i mówienia, jakiego jest koloru i faktury.
- Dodawanie elementów (6–7 minut): po wyschnięciu (lub gdy farba jest mniej mokra) dzieci przyklejają przygotowane przez opiekuna oczy i uśmiech, a następnie doklejają lub rysują ogonek i liście. Można użyć kredek do dorysowania szczegółów.
- Warianty dla chętnych: zamiast naklejek dzieci mogą rysować oczy i usta kredkami; można też użyć odcisków palców do tworzenia pestek lub faktury dyni.
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Uporządkowanie miejsca pracy: dzieci odkładają użyte przybory na przygotowane miejsce i otrzymują chusteczki/apron.
- Pokaz prac: każde dziecko krótko opowiada o swojej dyni (np. "Moja dynia jest pomarańczowa") — opiekun wspiera wypowiedzi.
- Podsumowanie słowne: opiekun przypomina nazwy kolorów i części dyni (skórka, ogonek, liść) oraz dziękuje za wspólną pracę.
- Wyeksponowanie prac w sali, aby rodzice mogli je zobaczyć po odbiorze dziecka.