Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Zgromadź dzieci w kręgu na dywanie. Przywitaj się piosenką lub krótkim wierszykiem („Dzień dobry, pingwinki!”).
- Pokaż duże, proste zdjęcie lub rysunek pingwina i zapytaj: „Co to za zwierzątko?” — zachęć do nazwania i krótkiej odpowiedzi (nawet pojedyncze słowa).
- Opowiedz bardzo krótką historyjkę (2-3 zdania) o małym pingwinie wybierającym się na spacer po lodzie. Używaj prostych zdań i powtarzaj słowa kluczowe: „pingwin”, „chód”, „skrzydła”, „ślizganie”.
- Zaproponuj dzieciom, że teraz zostaną pingwinkami i pokaż prosty ruch: chodzenie na boki z ramionami przyciśniętymi do boku (imitacja charakterystycznego chodu).
Część główna — zabawa teatralna (około 5 minut)
- Rozdaj przygotowane elementy (np. papierowe maski lub opaski z namalowanym dziobem i czarną/ białą kartką) — elementy mogą być proste i gotowe przez prowadzącego.
- Prowadzący gra rolę narratora: zapraszamy „pingwinki” na spacer. Każde dziecko naśladuje chód pingwina po wyznaczonej trasie (krótkie przejście 2–3 m), na „lodzie” (białe kartki) może lekko się poślizgnąć (powolne ślizganie się na kolanach lub siedząco, według możliwości).
- Wprowadź prostą wymianę ról: jedno dziecko jest „mamą pingwinem”, inne „małym pingwinkiem” — prowadzący krótko modeluje dialog: „Gdzie idziemy?” — zachęć dziecko do powtórzenia prostych słów.
- Dodaj krótki fragment z dźwiękami: dzieci próbują „poszczekać” lub „stuknąć” jak pingwiny (proste, krótkie dźwięki) i na koniec wykonują wspólnie krótki ruch „skrzydełka” (machanie ramionami).
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Usiądźcie z powrotem w kręgu. Poproś każde dziecko, które chce, aby pokazało jeden ruch pingwina (krótko, 1–2 sekundy).
- Zadaj 2-3 proste pytania: „Jak nazywa się to zwierzątko?”, „Co robi pingwin?” — pozwól na krótkie odpowiedzi, chwal wypowiedzi.
- Zakończ zajęcia piosenką lub kołysanką o pingwinach, podczas której dzieci odpoczywają, będąc w pozycji siedzącej. Na pożegnanie wręcz dzieciom małą odznakę/papierowy znaczek „Pingwinek dnia”.
- Krótkie podsumowanie dla opiekuna: zapisz w obserwacjach, które dziecko chętnie mówiło, które pokazywało ruchy — informacje przydadzą się rodzicom.