Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Przywitanie: opiekun wita każde dziecko po imieniu, mówi krótko, o czym będą zajęcia: "Dzisiaj poznamy żółwia!".
- Prezentacja: pokaż pluszowego żółwia, figurkę lub obrazek z żółwiem. Powiedz prostymi zdaniami: "To jest żółw. Ma skorupę, głowę i nóżki.".
- Krótka rozmowa: zadawaj proste pytania i zachęcaj do odpowiedzi jednowyrazowych lub gestów: "Czy żółw chodzi szybko czy wolno?"; "Gdzie mieszka żółw — w wodzie czy na lądzie?".
Część główna (5 minut)
- Zabawa ruchowa „Jesteśmy żółwiami": poproś dzieci, aby powoli się poruszały po sali na czworakach, trzymając ręce blisko ciała jak nóżki żółwia. Zachęć do powolnego chodzenia i zatrzymywania się.
- Naśladowanie: pokaż, jak żółw chowa głowę pod „skorupę" (nauczyciel może uklęknąć i przytulić głowę do klatki piersiowej); dzieci robią to samo. Można użyć papierowego talerzyka jako symbolicznej skorupy położonego na plecach dziecka (talerek może być wcześniej przyklejony do kamizelki lub położony na materacu — przygotuj je wcześniej).
- Dotykowe poznawanie: pozwól dzieciom dotknąć przygotowanych „skorup" (papierowy talerz z przyklei-nym kolorowym papierem, fakturowana kartka). Mów krótkie zdania: "Skorupa jest twarda / gładka / chropowata" i zachęcaj do pokazania palcem.
- Krótka rymowanka: zaśpiewaj lub powiedz prostą rymowankę trzy razy, zachęcając dzieci do powtarzania fraz i ruchów (np. „Żółwik idzie, powoli stąpa, chowa główkę, gdy coś straszy ma!”).
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Powtórzenie: pokaż obrazek żółwia i poproś dzieci, aby nazwały części ciała: "Gdzie jest głowa? Gdzie są nóżki?" — dzieci wskazują.
- Pozytywne wzmocnienie: chwal każde dziecko za udział („Świetnie żółwiki!”).
- Pożegnanie: krótko podsumuj zajęcia prostym zdaniem: "Poznaliśmy żółwia — powolny, ma skorupę i mieszka na lądzie i w wodzie." Zachęć rodziców do krótkiego wspólnego oglądania książeczki o żółwiach po powrocie do domu.