Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Przywitanie dzieci i krótka rozmowa: opiekun mówi, że dziś świętujemy Dzień Znaczka Pocztowego i zrobimy „kanapki-znaczki”.
- Pytania zachęcające do rozmowy: „Czy widziałyście kiedyś znaczek?”, „Jakie kolory mają znaczki?”, „Dokąd wysyła się listy?”.
- Pokazanie wzoru: opiekun pokazuje plastikowy wykrawacz w kształcie znaczka i przykładową przygotowaną kanapkę.
- Ustalenie zasad pracy: każdy będzie miał swoją tackę i będzie pracować krok po kroku z pomocą opiekuna.
Część główna (35 minut)
Przygotowanie stanowisk (5 minut)
- Rozłożenie naczyń: małe tacki, talerzyki, mokre chusteczki, papierowe ręczniki.
- Rozłożenie składników w małych miseczkach: miękkie pieczywo (np. kromki chleba tostowego), miękki serek twarogowy lub hummus, cienkie plasterki ugotowanej marchewki/cukinii lub miękkiego banana lub plasterki sera.
- Rozdanie plastikowych nożyków i wykrawaczy do kształtu znaczka.
Tworzenie kanapek (20 minut)
- Krok 1 — Smarowanie: dzieci smarują kromki miękkim serem lub hummusem przy pomocy plastikowego noża. Opiekun pokazuje technikę trzymania noża i nakładania niewielkiej ilości.
- Krok 2 — Wycinanie kształtu: opiekun pomaga przydociskaniu wykrawacza do kromki (najpierw jedno demo dla wszystkich, potem indywidualna pomoc). Dzieci wyjmują „znaczek” z kromki i układają na talerzu.
- Krok 3 — Dekorowanie: dzieci ozdabiają kanapki miękkimi plasterkami owoców/warzyw; opiekun pomaga w układaniu wzorków (np. prosty uśmiech z plasterka banana, kropki z plasterków banana/sera). Zachęcać do nazywania kolorów i kształtów.
- Krok 4 — Role-play pocztowy: po przygotowaniu kanapek dzieci „naklejają” (delikatnie przyciskają) mały kawałek jadalnej dekoracji (np. pasek papryki) jakby to był znaczek na list, mogą „adresować” kanapki mówiąc do kogo są przeznaczone — opiekun zapisuje krótko na kartce imię dziecka i przykłada obok talerzyka.
Degustacja i rozmowa (10 minut)
- Dzieci jedzą swoje kanapki w rytmie spokojnej rozmowy: opiekun pyta, co najbardziej im się podoba, jakie kolory widzą, jakie smaki czują.
- Zachęcanie do dzielenia się: dzieci mówią kolegom, komu poszłaby taka kanapka-zaczek (np. „dla mamy”, „dla dziadka”).
- Podsumowanie sensoryczne: opiekun prosi dzieci, by powiedziały, czy kanapka jest miękka/chrupiąca/słodka/ łagodna.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Zbieranie naczyń i krótkie uporządkowanie stanowisk: dzieci odkładają talerzyki na wyznaczone miejsce, opiekun wspiera czynności porządkowe.
- Podsumowanie zajęć: opiekun przypomina, czego dzieci się nauczyły (kształt znaczka, smarowanie, wycinanie, dekorowanie).
- Pożegnanie: każde dziecko może powiedzieć jedno słowo o swojej kanapce (np. „kolor”, „smak”, „dla mamy”). Opiekun dziękuje za wspólną pracę i zachęca do opowiedzenia rodzicom o Dniu Znaczka Pocztowego.