Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Przywitaj dzieci krótkim wierszykiem lub piosenką o pizzy (np. „Dziś robimy pizzę, pyszna, okrągła…”).
- Pokaż obrazek lub zabawkową pizzę i porozmawiaj z dziećmi: jakie składniki znają, jakie kolory widzą na pizzy? Zachęć do krótkich odpowiedzi (1–2 słowa).
- Zapowiedz eksperyment: „Zrobimy pizzę na talerzyku z kolorami, a potem zobaczymy, jak się poruszają jak magia!”
Część główna (około 5 minut)
- Przygotowanie stanowisk:
- Rozdaj płaskie, przeźroczyste lub białe talerzyki (każde dziecko lub grupa 2 dzieci).
- Nalej do talerzyków niewielką ilość mleka (tylko tyle, aby było cienką warstwą).
- Przygotuj małe pojemniczki z kropelkami barwników (różne kolory) oraz patyczki do uszu maczane w płynie do naczyń.
- Tworzenie „pizzy”:
- Poproś dzieci, by umieściły 2–4 krople różnych kolorów w środku talerzyka — to będą „dodatki” na pizzy.
- Zachęć dzieci do obserwowania kolorów przed reakcją (rozmowa: jaki kolor, gdzie leży kropla?).
- Wywołanie efektu:
- Pokaż, jak delikatnie dotknąć środków kropelek patyczkiem nasączonym płynem do naczyń.
- Pozwól dzieciom po kolei wykonać dotknięcie i obserwować, jak kolory zaczynają się poruszać i tworzyć wzory.
- Zachęcaj do komentowania: „Co widzisz? Czy kolory tańczą? Który kolor najbardziej się rozlewa?”
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Podsumuj obserwacje wspólnie z dziećmi: zapytaj, co się stało z kolorami, które kolory się połączyły, czy coś je zaskoczyło.
- Zadania aktywizujące:
- Policzcie razem krople barwników na talerzyku (ćwiczenie liczenia do 4).
- Poproś każde dziecko, aby opisało jednym słowem, jak wyglądała jego „pizza” (np. wirująca, kolorowa, piękna).
- Zakończ piosenką lub krótkim okrzykiem chwalącym: „Hurra za małych badaczy!” i zbierz materiały.