Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Powitanie wszystkich dzieci w kręgu, krótkie przypomnienie zasad (mówimy na zmianę, słuchamy kolegi).
- Nauczyciel wita się jako "Opiekun Dino" i zapowiada, że dziś poznamy dinozaury i ich uczucia.
- Krótka rozgrzewka: dzieci naśladują chodzenie różnych dinozaurów (duży krok, mały krok, skrzypiący dino) — 1–2 minuty, aby wprowadzić energię i uwagę.
Część główna (20 minut)
Opowieść obrazkowa (5 minut):
- Nauczyciel czyta krótką, prostą historyjkę o jednym dinozaurze, który doświadcza różnych emocji (radość, smutek, złość, ciekawość).
- Po każdym fragmencie pyta dzieci: "Jak się czuje dinozaur? Jak my byśmy się wtedy czuli?" — zachęca do nazywania emocji.
"Maski emocji dino" — praca plastyczna i odgrywanie (8–9 minut):
- Dzieci dostają prostą kartonową bazę maski albo kartkę z narysowanym dinozaurem oraz kredki/naklejki.
- Zadanie: narysować lub zaznaczyć wybraną emocję na masce (uśmiech, smutek, zagniewane brwi itp.). Nauczyciel pokazuje przykłady słowno-wizualne.
- Po skończeniu, dzieci zakładają maski i na zmianę pokazują krótkie scenki (1–2 zdania) jak dinozaur przeżywa tę emocję — reszta grupy zgaduje, jaka to emocja.
Ćwiczenie oddechowe "Dino-oddech" (3 minuty):
- Nauczyciel prosi dzieci, by usiadły wygodnie; tłumaczy, że dinozaury biorą głęboki oddech, gdy są zdenerwowane.
- Wspólnie wykonują 3 powolne wdechy i wydechy, można użyć gestu szeroko rozkładających rąk (skrzydła) jak dinozaur.
Krótka gra w empatię — "Przyjacielski dino" (3–4 minuty):
- Nauczyciel podaje miękką piłeczkę lub pluszaka-dino; osoba trzymająca odpowiada na pytanie: "Co mogę powiedzieć/ zrobić, gdy kolega jest smutny?".
- Kilka szybkich odpowiedzi od dzieci; nauczyciel podsumowuje przykłady prostych zachowań wspierających (uśmiech, przytulenie, pomoc).
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Runda refleksji: każde dziecko mówi jedno słowo, jak się czuło podczas zajęć (może naśladować dźwięk dino lub pokazać maskę).
- Nauczyciel podsumowuje zajęcia, nazywa emocje, które pojawiły się w trakcie, i chwali dzieci za współpracę.
- Pożegnanie piosenką lub prostym ruchem "Dino-ukłon" — dzieci żegnają się, machając jak dinozaury.