Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Przywitanie grupy krótkim wierszykiem lub piosenką: „Dzień dobry, witamy się — papryczkę dziś mamy wśród nas!”.
- Pokaż jedną dużą czerwoną paprykę dzieciom:
- Zachęć dzieci, żeby obejrzały paprykę: dotknęły (jeśli chcą), spojrzały na kolor i kształt.
- Zadaj proste pytania: „Jakiego koloru jest papryka?”, „Czy papryka jest gładka czy chropowata?”
- Krótka aktywność słowna: poproś dzieci, żeby powiedziały słowo „papryka” lub wskaże inny przedmiot w sali, który jest czerwony.
Część główna (5 minut)
- Rozłóż duży arkusz papieru (A3) lub karton dla każdego dziecka oraz małe miseczki z czerwoną farbą plakatową i pędzelki lub palce do malowania.
- Nauczyciel wcześniej przygotował prosty kontur papryki na kartonie (rysunek / wykrojnik) — rozdaj dzieciom takie kontury.
- Instrukcja dla dzieci:
- Pomaluj swoją paprykę na czerwono — można używać pędzelka albo paluszka (ozdabianie palcem sprzyja rozwojowi sensorycznemu).
- Zachęć do eksperymentowania z odcieniami (więcej farby = intensywniejszy kolor, mniej = jaśniejszy).
- Dodatkowe pomysły dla chętnych (szybkie, krótkie):
- Zrobienie kropeczek żółtą farbą w miejscu nasion.
- Naklejenie jednego dużego liścia wyciętego z zielonego papieru u góry papryki.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Zaprezentowanie prac: każde dziecko pokazuje swoją paprykę i nazywa kolor.
- Krótkie podsumowanie słowne przez nauczyciela: „Dzisiaj poznaliśmy czerwoną paprykę — jak wygląda, jaki ma kolor i zrobiliśmy własne papryki.”
- Zakończenie rymowanką lub prostą piosenką na pożegnanie oraz ustawienie prac do wyschnięcia.
- Zachęć rodziców odbierających dzieci, żeby spojrzeli na prace (informacja przekazana ustnie przy odbiorze).