Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Zbierz dzieci w kole. Powitajcie się krótką piosenką powitalną (20–30 s).
- Pokaż zdjęcie lub jeden gotowy, mały gofr (lub obrazek) i zapytaj: "Co to jest?" "Jak myślicie, jaki ma smak, zapach, fakturę?" — zachęcaj do krótkich odpowiedzi.
- Wyjaśnij krótko plan zajęć: "Dzisiaj będziemy badać gofra: będziemy dotykać, wąchać, smakować i tworzyć nasze gofry!"
Część główna (50 minut)
Przygotuj 4 stacje sensoryczne; dzieci pracują w małych grupkach (3–4 osoby). Rotacje: każda stacja 10 minut + 2 minuty przejścia; po czterech stacjach zrób 8–10 minut wspólnej aktywności.
Organizacja i przypomnienie zasad pracy w stacjach (2 minuty)
- Krótko przypomnij, jak zmieniamy stacje i jak dzielimy się materiałami.
Stacja 1 — Dotyk i faktura (10 minut)
- Materiały: mata o fakturze wafla, foremki do ciastek z wzorem, playdough/przygotowana masa plastyczna, foremki do robienia "gofrów".
- Zadania: dzieci ugniatają masę i odciskają wzór gofra, porównują gładkie i chropowate powierzchnie, opisują słowami (np. miękki, twardy, chropowaty).
- Prowadzący zachęca do użycia określeń sensorycznych i pyta: "Jak to wygląda? Jak to się czuje pod palcem?"
Stacja 2 — Wąchanie (10 minut)
- Materiały: małe zamknięte pojemniczki z cotton ball nasączonym zapachem (wanilia, kakao, bananowy aromat lub zapach dżemu), obrazki odpowiadające zapachom.
- Zadania: dzieci kolejno wąchają pojemniczki i dopasowują obrazek do zapachu, pokazują kciuk w górę/dół i mówią, czy zapach im się podoba.
- Prowadzący pyta: "Co ci przypomina ten zapach?"
Stacja 3 — Smakowanie (10 minut)
- Materiały: gotowe małe kawałki mini gofrów (przygotowane wcześniej przez personel) lub alternatywa: krakersy/placuszki; małe porcje dodatków podawane indywidualnie w miseczkach (np. rozgnieciony banan, jogurt naturalny, dżem) oraz małe łyżeczki i talerzyki.
- Zadania: każde dziecko próbuje mały kawałek z jednym dodatkiem, opisuje smak (słodki, miękki, kremowy) i wybiera ulubiony dodatek.
- Prowadzący zachęca do używania nowego słownictwa: "kwaśny, słodki, miękki, chrupiący".
Stacja 4 — Twórcze tworzenie (10 minut)
- Materiały: papierowe talerzyki, farby, wałeczki z kartonu z nacięciami tworzącymi wzór wafla, pieczątki, klej, kolorowy papier, kredki.
- Zadania: dzieci malują talerzyki i stemplują wzór gofra kartonowym wałkiem, doklejają z papieru kawałki imitujące dodatki (kawałki papieru żółte jako banan, czerwone jako dżem). Efekt — "papierowy gofr" do zabrania do domu.
- Prowadzący pyta: "Jakim kolorem pomalujesz syrop? Co położysz na gofrze?"
Wspólna aktywność grupowa — Gofrowe liczenie i gra sensoryczna (8–10 minut)
- Materiały: 6 większych kart (obrazy gofrów z różną liczbą dodatków), małe żetony/klamerki.
- Zadania: dzieci liczą dodatki na obrazkach, przykładają odpowiednią liczbę żetonów; można wspólnie zaśpiewać krótką piosenkę o gofrze i zrobić prostą zabawę ruchową: "Jeden gofr, dwa skoki" (np. klaśnięcie lub podskok).
- Prowadzący podsumowuje obserwacje: kto co lubił, jakie zapachy wybrali, jakie faktury były najciekawsze.
Sprzątanie i przygotowanie do zakończenia (ok. 2 minuty)
- Dzieci razem odkładają materiały na miejsce, porządkują swoje stanowiska.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Zbierz dzieci w kole. Poproś po kolei 2–3 dzieci, by powiedziały jedno słowo, które opisuje dzisiejsze doświadczenie (np. "słodkie", "miękkie", "wanilia").
- Pochwal wszystkich za udział, pokaż kilka prac plastycznych i zaproponuj krótkie podsumowanie: "Uczyliśmy się wąchać, dotykać, smakować i tworzyć gofra".
- Zakończ prostą piosenką pożegnalną i przypomnij dzieciom, że mogą dziś zabrać swoje prace do domu.