Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Przywitanie każdego dziecka po imieniu i krótkie wprowadzenie: pokazanie obrazka maszynisty i powiedzenie kilku prostych zdań: „Maszynista prowadzi pociąg”.
- Krótka piosenka powitalna (ok. 1 min.) z prostym refrenem naśladującym dźwięk pociągu („tu-tu, tu-tu”), żeby dzieci poczuły rytm i zaczęły się angażować.
- Pytania do dzieci w bardzo prostych słowach: „Czy chcesz jechać pociągiem?”, pokazanie dużej kartonowej lokomotywy i zaproszenie do zabawy.
Część główna (20 minut)
Zabawa 1 — Pociąg wspólny (ok. 6 minut)
- Ustaw opiekuna na początku jako „maszynistę” i zaproś dzieci do ustawienia się za sobą tworząc pociąg, trzymając się za ramiona/opiekuna delikatnie.
- Poruszajcie się po sali w rytmie piosenki „tu-tu”, zatrzymujcie się na stacjach (np. przy obrazku drzewa, misia) i na każdej stacji krótka prosta aktywność: podskok, klaśnięcie.
- Zachęcaj do naśladowania dźwięków: „tu-tu” przez nos/głos.
Zabawa 2 — Mały maszynista (ok. 6 minut)
- Przygotuj „kierownice” z kartonu (okrągłe). Pozwól dzieciom siedzieć w dużych kartonach lub na dywanie i zabawnie „prowadzić” pociąg, trzymając kierownicę.
- Opiekun pomaga indywidualnie: jeden z opiekunów może być maszynistą, inni to pasażerowie. Zmieniaj role tak, by każde dziecko miało krótką szansę „prowadzić”.
Zabawa 3 — Dźwięki pociągu i rytm (ok. 5 minut)
- Wykorzystaj proste instrumenty perkusyjne (bębenek, tamburyn) lub łyżki i plastikowe pojemniki, aby naśladować rytm kół pociągu (tuk-tuk, takt-takt).
- Zachęć dzieci do uderzania instrumentu razem z Tobą w prostym tempie; na zmianę głośniejsze i cichsze uderzenia, by ćwiczyć reakcję i uwagę.
Zabawa 4 — Przebieranki i proste role (ok. 3 minuty)
- Daj dzieciom apaszki/male czapeczki (łatwe do założenia) i zaproś, żeby przez chwilę były „maszynistą” lub „pasażerem”. Zmieniaj role często, aby wszystkie dzieci uczestniczyły.
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Przywołanie dzieci do kręgu na dywanie, krótkie podsumowanie słowami prostymi: „Dzisiaj byliśmy maszynistami i jechaliśmy pociągiem!”.
- Wyciszająca piosenka pożegnalna (prosty refren), delikatne poklepywanie ramion lub przytulenie dla chętnych.
- Pożegnanie i przekazanie rodzicom krótkiej informacji (ustnie lub kartka) o tym, co dzieci robiły dzisiaj i czego się nauczyły.