Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Nauczyciel wita dzieci po imieniu i wprowadza temat: "Dzisiaj świętujemy Dzień Guzika!".
- Krótkie pytania do dzieci: "Czy macie w domu guziki? Jak wyglądają?" — zachęcenie do wypowiedzi krótkich zdań.
- Pokazanie materiałów: pudełka z dużymi guzikami, kartki, klej w sztyfcie, łyżeczki/plastikowe pęsety.
Część główna (20 minut)
Zabawa 1 – Guzikowe powitanie (3–4 minuty):
- Dzieci stoją w kole. Każde otrzymuje 1 duży guzik. Na hasło "guzik" podają guzik kolejnemu dziecku i mówią jego imię lub krótkie: "Cześć, [imię]".
- Powtórzyć kilka razy, zmieniając tempo (powoli/szybko).
Zabawa 2 – Sortowanie guzików (6–8 minut):
- Rozłożyć kilka tac/pudełek z oznaczeniami: kolor, rozmiar, liczba dziurek.
- Dzieci w małych grupkach sortują guzikami: wkładają do odpowiednich pojemników używając palców lub plastikowej łyżeczki/pęsety.
- Nauczyciel zadaje pytania podczas sortowania: "Ile guzików jest czerwonych? Który jest większy?"
Zabawa 3 – Guzikowe opowiadanie w kole (5–6 minut):
- Dzieci siadają w kole. Nauczyciel zaczyna krótką historię o guzikach (1–2 zdania) i przekazuje jeden guzik dziecku obok, które dodaje kolejne zdanie/krótką czynność do opowieści, np. "Guzik poleciał na łąkę".
- Każde dziecko dodaje jedną prostą część historii; zachęcać do używania słów opisowych (kolor, kształt).
Zabawa 4 – Wspólna praca plastyczna: Drzewo guzików (5–6 minut)
- Na dużej kartce narysowane drzewo (pień i gałęzie). Dzieci kolejno przyklejają duże guziki jako liście/owoce przy użyciu kleju w sztyfcie.
- Zachęcać do współpracy: planowanie, kto gdzie przykleja guzik, liczenie guzików na gałęzi.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Krótkie podsumowanie: Nauczyciel pyta, co dzieci zrobiły i co im się podobało.
- Każde dziecko mówi jedno słowo opisujące guziki (np. "kolorowe", "okrągły").
- Pożegnanie: dzieci przekazują sobie guziki i żegnają się krótkim wierszykiem lub piosenką (np. prosta melodia na melodię „Sto lat" zmieniona na "Guzik, guzik, popatrz tu...").