Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Zbierz dzieci w kręgu, przywitaj się krótkim rymowankowym powitaniem: "Dzień dobry, biblioteczko mała, witamy Cię w kręgu sala!" (powtórzyć 2 razy razem z dziećmi).
- Pokaż prosty rekwizyt bibliotekarza: kartkę z napisem "bibliotekarz", małą pieczątkę lub pluszową maskotkę; wyjaśnij krótko, kim jest bibliotekarz i co robi (w prostych zdaniach).
- Zaprezentuj 2–3 krótkie książeczki obrazkowe, złóż obietnicę: "Dziś będziemy oglądać kolory na papierze i stworzymy swoje małe książeczki".
Część główna (35 minut)
1) Eksperyment: Jak papier pije kolor? (ok. 12 minut)
- Przygotowanie: na stolikach ustaw tacki/plastyczne talerzyki z trzema rodzajami papieru: ręcznik papierowy, zwykły papier do ksero, kawałek błyszczącego papieru z magazynu. Obok ustaw małe kubeczki z wodą z kilkoma kroplami barwnika spożywczego (lub barwionej wody) i pipetki / łyżeczki.
- Pokaż dzieciom, jak kropelka koloru ląduje na papierze; zapytaj: "Co się dzieje?" i zachęć do słów: mokre, kolor, szybko, wolno.
- Pozwól dzieciom pod okiem opiekuna wykonać 1–2 krople na papierze (opiekun pomaga użyć pipetki/łyżeczki). Zachęcaj do obserwowania, który papier wchłania kolor najszybciej, który rozprowadza kolor szerzej.
- Po eksperymencie poproś dzieci, aby wskazały kolor i papier: "Gdzie kolor poszedł?"; nazwywanie zjawisk w prostych słowach rozwija język i spostrzegawczość.
2) Tworzenie mini-książeczki — "Moja pierwsza książeczka" (ok. 12 minut)
- Rozdaj każdemu dziecku 2–3 kartki formatu A4 złożone na pół (opiekun może wykonać wcześniej). Przygotuj kredki, naklejki, kolorowe papierki.
- Pokaż prosto: jak narysować okładkę (np. serduszko lub dom), napisać imię dziecka (opiekun dopisuje, jeśli dziecko jeszcze nie pisze). Zachęcaj do rysowania prostych obrazków na stronach (zwierzątka, dom, słońce).
- Pomóż złożyć i ewentualnie skleić lub złączyć zszywaczem (opiekun). Dzieci wkładają swoje książeczki do małego koszyka — zaczynamy tworzyć "bibliotekę".
- Poproś jedno lub dwoje dzieci, by pokazały swoją książeczkę grupie i powiedziały jedno słowo o niej (np. "Kotek!").
3) Kącik czytania i zabawa w bibliotekę (ok. 11 minut)
- Ustaw kącik z kilkoma książkami obrazkowymi i koszykiem z wykonanymi książeczkami dzieci. Udawajcie wspólnie wypożyczalnię: jedno dziecko pełni rolę bibliotekarza (zakładka/kartka jako "karta wypożyczenia"), inne wybiera książkę.
- Czytaj krótko jedną z obrazkowych książeczek — angażuj dzieci pytaniami: "Gdzie jest kot? Pokaż słońce".
- Prosty element dopasowywania: przygotuj 3 obrazki małych przedmiotów (np. piłka, łyżka, kotek) i poproś, by dzieci dopasowały obrazek do książeczki, która ma podobny obrazek na okładce.
- Umożliw kilka minut swobodnego przeglądania książek w kąciku.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Zbierz dzieci w kręgu, poproś, aby każde dziecko pokazało swoją książeczkę lub powiedziało jedno słowo o kolorze, który widziało podczas eksperymentu.
- Podsumuj krótko: "Dziś byliśmy bibliotekarzami, oglądaliśmy, jak papier pije kolor, i zrobiliśmy własne książeczki".
- Zakończ piosenką pożegnalną (np. bardzo krótka zwrotka): "Do zobaczenia w bibliotece, żegnajcie książki nasze" i poproś, aby dzieci odłożyły książeczki do koszyka.
- Przekaż rodzicom przy odbiorze krótką informację o zajęciach i gotowych książeczkach dzieci.