Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Przywitanie: poproś dzieci, by usiadły w kole. Powiedz prosto: „Dzień dobry! Dzisiaj mamy Dzień Drzewa.”
- Pokaż obrazek drzewa lub pluszowe drzewko i nazwij je powoli: „drzewo”. Powtórz słowo kilka razy, zapraszając dzieci do powtarzania sylabami: „drze — wo”.
- Krótka rymowanka/wyliczanka (powtarzalna, 2–3 wersy): zaśpiewaj lub powiedz rytmicznie: „Drzewko, drzewko, zielony daszek, liść i gałąź, ptaszek ma tu baszek.” Zachęć dzieci do powtarzania powtarzalnych fragmentów (np. „drzewko, drzewko”).
Część główna (5 minut)
- Pokazywanie i dotykanie: rozdaj kilka papierowych liści lub jedno duże liście do dotyku. Mów krótkie zdania: „To jest liść. Dotknij liścia.” Zachęcaj do powtarzania słowa „liść”.
- Obrazki i nazywanie: pokaż 2–3 proste obrazki związane z drzewem (liść, pień, jabłko). Mów powoli: „To liść. To pień. To jabłko.” Po każdym obrazku poproś dzieci, aby powtórzyły jedno słowo.
- Prosta zabawa ruchowa z językiem: poproś, by dzieci udawały drzewo — ręce w górze to gałęzie, a liście szeleszczą (delikatne potrząsanie liściem). W czasie ruchu mów krótkie komendy: „Gałąź!”, „Liść!”, „Dziecko-ptaszek!” — dzieci mają powtarzać nazwy.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Powtórka słów: jeszcze raz pokazuj obrazki i proś dzieci o powtórzenie słów: „drzewo, liść, pień, jabłko”. Chwal każde próby powtórzeń.
- Krótka piosenka/pożegnanie: zaśpiewaj prostą melodię z powtarzającym się refrenem „Do widzenia, drzewko, do widzenia, liść” i machaj do obrazka drzewa.
- Pożegnanie: podsumuj jednym zdaniem: „Dziś poznaliśmy drzewo i liść. Super robota!” Zachęć opiekunów, by w miesiącu obserwowali drzewa na spacerze i używali poznanych słów.