Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Powitanie dzieci, krótkie przedstawienie tematu: „Dziś będziemy fotografami i kucharzami — stworzymy jadalne obrazki!”.
- Zaprezentuj materiały i narzędzia w zasięgu dzieci: chleb, owoce, warzywa, foremki, kolorowe talerzyki, papierowe ramki, prosty aparat/zabawkowy aparat/tablet.
- Zadaj krótkie pytania zachęcające do myślenia i mówienia: „Jakie kolory widzicie? Jakie kształty możemy wyciąć?”.
Część główna (50 minut)
- Przygotowanie stanowisk i krótkie przypomnienie zasad pracy (5 minut)
- Nauczyciel układa stacje z materiałami dla 3–4 dzieci (lub robi serwisy na raty).
- Przypomnij, że każdy będzie miał swoją tacę/talerzyk i może poprosić o pomoc.
- Dekorowanie papierowych ramek i wybór kompozycji (10 minut)
- Daj dzieciom gotowe papierowe ramki (prostokątne lub kwadratowe) i kredki/mazaki — każde dziecko koloruje ramkę dla swojej „fotografii”.
- Nauczyciel pomaga nazwać kolory i kształty, pokazuje, jak rama może podkreślać obrazek.
- Tworzenie jadalnych „fotografii” — kanapki i kompozycje owocowe (25 minut)
- Nauczyciel pokazuje prostą technikę: mała kromka chleba jako tło, nakładanie kremowego sera lub masła, układanie elementów (plasterki banana, truskawki, plasterki ogórka, marchewki, winogrona, rodzynki) w formie obrazka/‚twarzyczki’.
- Użycie foremek do ciastek do wycinania kształtów z chleba lub sera (serduszka, kółka, gwiazdki).
- Zachęcaj dzieci do tworzenia prostych kompozycji: słońce, kwiatek, buzia, zwierzątko.
- Nauczyciel wspiera rozmową: „Jakie kolory chcesz użyć? Z czego zrobimy oczy? Co będzie tłem?”.
- Fotografowanie własnych prac (8 minut)
- Każde dziecko prezentuje swoją kompozycję w papierowej ramce na talerzyku.
- Nauczyciel lub asystent robi zdjęcie aparatem/tabletem lub pozwala dzieciom na krótką zabawę w naciskanie przycisku pod nadzorem.
- Po zrobieniu zdjęcia dziecko może opowiedzieć jednym zdaniem, co zrobiło.
- Degustacja i porządkowanie (2 minut)
- Krótkie zaproszenie do spróbowania swoich kompozycji i pomoc w odkładaniu naczyń na miejsce.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Krótka prezentacja: każde dziecko pokazuje swoje zdjęcie i mówi, co na nim jest (nauczyciel może odtworzyć zdjęcia na tablecie/drukować miniaturki wcześniej przygotowane przez prowadzącego).
- Podsumowanie słowami: co dziś ćwiczyliśmy (kolory, kształty, krojenie i nakładanie, mówienie o pracy) i zachęta do opowiedzenia rodzicom o zajęciach.
- Pożegnanie i informacja dla dzieci, że ich prace zostały sfotografowane i mogą zostać pokazane rodzicom (zgodnie z zasadami placówki).