Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Przywitanie dzieci krótką piosenką („Cześć, cześć, dzień dobry wam” lub inną znaną dzieciom). Poproś każde dziecko, by powiedziało swoje imię i pokazało ulubiony ruch taneczny.
- Krótkie wprowadzenie do tematu: wyjaśnij, że dziś będziemy robić proste grzechotki i tańczyć przy różnych rytmach. Pokaż gotowy przykład grzechotki, zademonstruj, jak się nią potrząsa.
- Ustalenie zasad: jedna osoba pracuje przy stoliku, dzielimy się materiałami i pomagamy sobie nawzajem.
Część główna (20 minut)
Przygotowanie stanowisk (2 minuty): rozdaj dzieciom butelki (lub kubeczki), miseczki z nasypem do grzechotek, taśmę i materiały do ozdabiania. Nauczyciel/ka przygotowuje nożyczki i taśmę dla tych, którzy potrzebują pomocy.
Wypełnianie grzechotek (6–8 minut):
- Dzieci wsypują do butelek (lub wkładają do kubeczków) niewielką ilość ryżu, grochu, koralików lub pomponów (dzięki temu uzyskamy różne dźwięki). Pomoc dorosłego przy zakręcaniu lub zamykaniu elementu.
- Zabezpieczenie: zakręć zakrętki i obklej taśmą. Nauczyciel pomaga tam, gdzie potrzeba.
Ozdabianie grzechotek (4–5 minut):
- Dzieci przyklejają naklejki, owijają tasiemki, naklejają kolorowy papier, rysują markerami (krótkie kreski, plamy). Zachęcaj do wyboru kolorów i prostych wzorów.
- W tym czasie rozmawiaj z każdym dzieckiem o kolorach i fakturach, wspierając rozwój językowy.
Próby i zabawy rytmiczne z grzechotkami (6–8 minut):
- Ćwiczenie prostych rytmów: nauczyciel/ka odbija rytm (np. trzy uderzenia, pauza) i dzieci powtarzają stukając lub potrząsając grzechotkami.
- Tańce: włącz spokojną muzykę i poproś dzieci, by poruszały się po sali z grzechotkami, na wyraźne zmiany tempa (szybko/wolno) zatrzymuj się na „zamrożenie” (freeze dance).
- Zabawa „Naśladowanie”: po kolei jedno dziecko robi prosty ruch taneczny, a inni naśladują go, wszyscy używają grzechotek.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Wyciszenie (2 minuty): przygaszenie świateł i włączenie cichej, kojącej melodii. Poproś dzieci o usiąście w kole i delikatne potrząsanie grzechotką na krótkie, spokojne dźwięki.
- Prezentacja prac (2 minuty): każde dziecko, jeśli chce, pokazuje swoją grzechotkę i mówi jedno słowo o tym, co zrobiło (np. kolor, dźwięk, ozdoba).
- Podsumowanie i pożegnanie (1 minuta): pochwała grupy za współpracę, krótkie przypomnienie o odkładaniu materiałów na swoje miejsce i pożegnanie piosenką.