Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Powitanie dzieci przy dźwiękach prostego, krótkiego świątecznego dzwoneczka (ok. 20–30 s).
- Krótkie przedstawienie tematu: pokaż pluszowego Mikołaja lub choinkę i powiedz: „Dzisiaj porozmawiamy o emocjach, które mogą pojawić się przy Świętach”. (30–40 s)
- Zabawa „Powitalne miny”: opiekun pokazuje dwie-trzy proste miny (uśmiech, zdziwienie, spokój), dzieci naśladują przychodząc do kocyka/koła. Każdą minę nazwij głośno jednym słowem. (3–4 minuty)
Część główna (5 minut)
- Gra „Mikołajowe serduszko”: dzieci siadają w kole. Opiekun ma miękkie, czerwone serduszko (pluszak). Włącz cichą, krótką muzykę świąteczną i podaj serduszko po kolei. Gdy muzyka się zatrzyma, dziecko trzymające serduszko pokazuje minę (jedną z wcześniej ćwiczonych) i mówi (lub opiekun pomaga powiedzieć) słowo opisujące emocję: "szczęśliwy, zdziwiony, spokojny, smutny". (ok. 3 min)
- Zabawa w lusterko świąteczne: przy małym lusterku lub trzymając kartę z buźką, opiekun pokazuje delikatny ruch np. szeroki uśmiech, zaciera ręce z radości, przykłada dłonie do policzków przy zdziwieniu. Dzieci naśladują. Zachęć, by każde dziecko spróbowało raz pokazać swoją minę. (ok. 2 min)
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Krótkie podsumowanie: przypomnij nazwy emocji, pytając: „Kto potrafi pokazać uśmiech? A kto pokazać spokój?”. Pozwól kilku dzieciom pokazać na zmianę. (2 min)
- Uspokojenie: cicha kołysanka lub świąteczna melodia. Dzieci kładą dłonie na serduszku (lub na kolanach) i głęboko wdychają i wydychają razem z opiekunem — mówiąc przy tym „gwiazdka” na wydechu, by skupić uwagę. (2 min)
- Pożegnanie: pochwała i zaproszenie, by opowiedziały rodzicom, jakie emocje ćwiczyły podczas zajęć. (1 min)
Uwagi organizacyjne:
- Dostosuj tempo do grupy. Jeśli dzieci bardzo krótko skupiają uwagę, część główną skróć i dodaj więcej naśladowania mimiki.
- Można użyć prostych kart z buźkami (jedna emocja na kartę) jako pomocy wizualnej.