Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Przywitanie grupy (1 minuta): opiekun wita dzieci, mówi krótko, że dziś obchodzimy Barbórkę — Dzień Górnika.
- Krótkie wprowadzenie (2 minuty): pokaz obrazków z górnikiem, hełmem i lampą (wydruk lub ilustracja). Proste wyjaśnienie: czym się zajmuje górnik, jakie nosi przedmioty (hełm, lampa, kilof).
- Rozgrzewka rytmiczna (2 minuty): proste ćwiczenia w rytm klaśnięć — podnosimy ręce w górę i siadamy, maszerujemy na miejscu: liczymy do czterech i powtarzamy.
Część główna (20 minut)
Przygotowanie materiałów i ról (2 minuty): każdemu dziecku dajemy chustę/kolorową wstążkę jako „pas górniczy”, papierowy hełm lub opaskę, prostą „lampę” (kubek papierowy z włożoną folią aluminiową i naklejonym papierowym „żarówką"). Wyjaśniamy krótko, że latarka pomaga w kopalni.
-
- Rytmiczny marsz do szybu (6 minut):
- Ustaw dzieci w dwóch rzędach. Włącz rytmiczną muzykę marszową lub prosty rytm bębenka.
- Dzieci maszerują w rytm, na 4 uderzenia wykonują prosty ruch rąk (np. podnoszenie „lampy”).
- Co kilka kroków opiekun daje sygnał (klasknięcie) i dzieci zatrzymują się, pokazują lampę i mówią głośno jedno słowo związane z górnictwem (np. hełm, lampa, kilof, szyb). Zadanie powtarzamy 3 razy z różnym tempem.
-
- Stukanie „kilofem” — zabawa rytmiczna (6 minut):
- Dzieci otrzymują drewniane łyżki/pałeczki lub małe pudełeczka do stukania.
- Najpierw ćwiczymy prosty rytm: 1-2-1-2 (opiekun uderza jako wzór, dzieci powtarzają).
- Przejście do zabawy w echo: opiekun stuka krótki rytm, dzieci powtarzają jako echo.
- Wariant: dzielimy grupę na dwie i tworzymy naprzemienny rytm (grupa A uderza na „1”, grupa B na „3”).
-
- Tańczące lampki — improwizacja z ruchem (6 minut):
- Włączamy łagodną, rytmiczną melodię. Dzieci trzymają swoje „lampki” i poruszają się po sali w rytm (lekki marsz, kołysanie, obrót).
- Na sygnał opiekuna (np. dźwięk dzwoneczka) dzieci zatrzymują się i przygaszają „lampę” (opuszczenie kubka), na inny sygnał — podnoszą ją wysoko i wirują.
- Zachęcamy do różnicowania ruchu: małe kroki, szerokie kroki, skłony. Opiekun pokazuje przykłady i nazywa ruchy.
-
- Mini parada górnicza (opcjonalnie krótka) (powtórzenie — 2 minuty wliczone powyżej):
- Dzieci ustawiają się parami i przemaszerowują w rytm do miejsca zbiórki, pokazując swoje hełmy i lampy. Opiekun klaszcze na zakończenie.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Wyciszenie i rozmowa (3 minuty): siad w kole. Opiekun zadaje krótkie pytania: „Co zapamiętaliście o górnikach?”, „Która zabawa podobała się najbardziej?”. Zachęcamy każde dziecko do krótkiej wypowiedzi (1–2 zdania).
- Zakończenie rytmiczne (1 minuta): wspólne, spokojne zaśpiewanie krótkiej rymowanki/tonacji rytmicznej, np. prosty refren na melodię znaną dzieciom lub wymyślony przez opiekuna: "Maszerujemy, stukamy, lampki świecą nam" (powtórzyć 2 razy).
- Pożegnanie (1 minuta): podziękowanie dzieciom za udział, rozdanie drobnych naklejek/gwiazdek jako symbolicznego podziękowania za udział w „paradzie”.