Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Powitanie dzieci, krótkie przypomnienie: „Dziś świętujemy Dzień Kubusia Puchatka – poszukamy miodu i sprawdzimy, jak się zachowuje.”
- Pokaż maskotkę lub obrazek Kubusia Puchatka; zapytaj dzieci: „Co lubi Kubuś? Skąd bierze się miód?”
- Zaproponuj eksperyment: poproś dzieci, by najpierw przewidziały, czy miód będzie płynął szybciej czy wolniej niż woda. Zachęć do krótkich odpowiedzi.
- Podziel dzieci na małe grupy (3–4 osoby) lub pracuj w całej grupie, jeśli łatwiej.
Część główna (około 20 minut)
Część A — Miód i woda: jak płynie? (ok. 7 minut)
- Przygotuj dwa przezroczyste słoiczki: jeden z ciepłą wodą (bezbarwna), drugi z miodem. Postaw obok tacki lub duże kartki papieru.
- Pokaż, jak nakładać niewielkie porcje miodu i wody na tackę za pomocą łyżeczek lub małych kubeczków, i poproś dzieci o przewidywanie, który płyn „rozpłynie się” szybciej.
- Daj dzieciom po łyżeczce, aby każde mogło nalać małą porcję miodu i wody na tackę i obserwować różnice w płynięciu i kształcie kropel.
- Poproś, aby dzieci opisały, co widzą: „Czy to szybko się rozlewa? Czy jest lepkie?".
- Zachęć dzieci do narysowania krótkiej ilustracji (kilka kresek) przedstawiającej obserwowane różnice.
Część B — Badanie faktury i zapachu (ok. 7 minut)
- Przygotuj małe pojemniczki z: miodem, wodą, kawałkiem jabłka (lub bananem) oraz suchym piaskiem/ryżem (jeśli dostępny). Daj każdej grupie tackę z pojemniczkami.
- Poproś dzieci, aby dotknęły (palcem lub patyczkiem) różnych materiałów i opisały odczucia: „lepkie, mokre, suche, miękkie".
- Zachęć do wąchania (tylko zapytaj i zaproponuj) i opisania zapachu miodu i owocu: „Jak pachnie miód? Jak pachnie jabłko?".
- Zapisz na tablicy krótkie słowa-klucze, które dzieci podają (np. lepkie, słodkie, miękkie).
Część C — Mały detektyw: obserwacja wzorów (ok. 6 minut)
- Pokaż obrazek plastra miodu, kwiatów i pszczół (albo prosty wzór sześciokątów narysowany na kartce). Daj dzieciom lupę (jeśli dostępna) lub pozwól im zbliżyć obrazek.
- Poproś, by zauważyły kształty i policzyły (wspólnie) kilka elementów, np. ile boków ma plaster miodu (wprowadź słowo „szczegół” i „wzór”).
- Każde dziecko narysuje prosty wzór lub odbitkę łapki Kubusia (palcem maczanym w farbie lub kredą) na kartce i opowie jedno zdanie o tym, co zrobiło.
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Poproś kilka dzieci, by podzieliły się swoimi obserwacjami: co zaskoczyło je najbardziej? Czy przewidywania się sprawdziły?
- Podsumuj w 2–3 zdaniach: „Miód jest gęsty i lepki, więc płynie wolniej niż woda. Pszczoły robią plaster miodu w kształcie sześciokątów.".
- Wspólne krótkie: piosenka pożegnalna lub okrzyk na zakończenie: „Dziękujemy, Kubusiu!".
- Poproś dzieci, by zabrały swoje rysunki do kącika prac, gdzie będą mogły je później obejrzeć i porównać z rysunkami kolegów.