Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Usiądźcie w kole. Przywitaj się z każdym dzieckiem prostą piosenką powitalną (np. krótka melodia z imieniem dziecka na końcu).
- Pokaż dużą, prostą ilustrację dziadka lub zdjęcie (może być rysunek). Powiedz: „Dziś świętujemy Dzień Dziadka. Czy macie dziadka? Jak on wygląda?” — zachęć dzieci do krótkich odpowiedzi.
- Zaproponuj krótkie rozgrzewkowe ćwiczenie głosowe: prowadzący śpiewa prostą sylabę (la-la), dzieci powtarzają. Zrób to 2–3 razy, zmieniając wysokość i natężenie (cicho/głośno).
Część główna (około 5 minut)
- Instrumenty i rytm: Rozdaj dzieciom proste instrumenty (grzechotki / własnoręcznie zrobione shakerki albo krótkie tamburyny). Pokaż prosty rytm (np. trzy uderzenia i pauza). Poproś dzieci, by powtarzały za tobą po 1-2 próbach.
- Piosenka o dziadku: Zaśpiewaj krótką, łatwą do powtórzenia piosenkę (prowadzący śpiewa pierwszą krótką frazę, dzieci powtarzają). Przykład prostego refrenu do powtórzenia: „Dziadku, dziadku, hej, hej, śpiewamy dziś dla Ciebie!” Powtarzaj 2–3 razy, wspierając ruchem i instrumentami.
- Ruch do rytmu: Daj każdemu dziecku chusteczkę lub mały szal. Włącz krótką melodię (1–2 minuty) i poproś, by falowały chusteczkami lub potrząsały zgodnie z rytmem (wolno/szybko). Zmieniaj tempo, zachęcaj do słuchania i dopasowania ruchu.
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Wyciszenie: Usiądźcie z powrotem w kole. Zamiast instrumentów dal krótki „pożegnalny” motyw muzyczny — prowadzący gra delikatnie, dzieci śpiewają cichutko refren raz.
- Podsumowanie w prostych zdaniach: Poproś każde dziecko, by pokazało (np. gestem kciuka w górę) czy podobało mu się śpiewanie i pokaz, a jeśli chce, może powiedzieć jedno słowo o dziadku (np. „lubię go”, „mój dziadek śmieje się”).
- Pożegnanie: Zakończ krótką piosenką pożegnalną i zaproś rodziców, by razem z dziećmi w domu zaśpiewali tę piosenkę dziadkom.