Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Przywitanie dzieci krótką, znaną piosenką powitalną (nauczyciel wybiera prosty refren, dzieci dołączają klaskaniem).
- Krótkie przedstawienie tematu: "Dzisiaj jest Dzień Kundelka — będziemy naśladować pieski, śpiewać i tworzyć muzykę".
- Szybkie rozgrzewkowe ćwiczenie głosowe: naśladowanie szczekania na różne sposoby (cicho, głośno, krótkie, długie) — 2–3 powtórzenia każdego wariantu.
Część główna (50 minut)
-
- Nauka piosenki "Mały Kundelek" (10 minut)
- Nauczyciel prezentuje krótką, prostą piosenkę o kundelku (2 zwrotki + refren) w tempie wolnym.
- Dzieci powtarzają frazy echo (call-and-response).
- Dodanie prostych gestów: merdanie ogonem (rękoma), podnoszenie ręki na "siad", klaśnięcie przy refrenie.
-
- Instrumenty z recyklingu — tworzymy grzechotki (10–12 minut)
- Pokaz: jak napełnić papierowe kubeczki/ butelki ryżem/grochem i zakleić/zakręcić.
- Dzieci samodzielnie (z pomocą opiekuna) tworzą po jednej grzechotce.
- Krótkie ćwiczenie: granie na grzechotkach w rytm prostego uderzenia nauczyciela (wolno–szybko–wolno).
-
- Muzyczna opowieść "Przygoda kundelka" z efektami dźwiękowymi (12–15 minut)
- Nauczyciel opowiada krótką historyjkę o małym kundelku, zatrzymując się w kluczowych momentach.
- Dzieci dodają dźwięki/efekty: szczekanie, kroki, deszcz (grzechotki), wiatr (chustki), skoki (klaskanie na udach).
- Zmiana tempa i natężenia dźwięków zgodnie z nastrojem sceny (ciche/szybkie/głośne).
-
- Ruchowa zabawa "W parku z kundelkiem" — tor ruchowy i taniec (10–12 minut)
- Przygotowanie prostego toru: chodzenie po linii (siodłanie ogonka = balans), przeskakiwanie "kałuż" (obrys z taśmy) i slalom między pachołkami lub poduszkami.
- Po przejściu toru: krótki taniec do piosenki "Mały Kundelek" z użyciem chustek/łatwych instrumentów.
- Zabawa Freeze Dance: gdy muzyka przestaje grać, dzieci zamierają w pozycji psa (siedzą/łapią "ogon").
-
- Parada instrumentów i wspólna improwizacja (5–6 minut)
- Dzieci maszerują w kole grając na swoich grzechotkach/instrumentach.
- Na hasła nauczyciela (cicho, głośno, szybciej, wolniej) zmieniają sposób grania.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Uspokojenie: kilka głębokich oddechów przy cichej, kojącej melodii (nauczyciel gra na dzwonkach lub puszcza spokojną melodię).
- Krótkie podsumowanie: przypomnienie piosenki i ulubionych momentów, zachęta do opowiedzenia jednego zdania o tym, co podobało się dziecku.
- Pożegnanie piosenką na wyciszenie i podziękowanie za wspólną zabawę.