1. Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Usiądź z dziećmi w półkolu. Powitaj każde dziecko po imieniu i zaproś do wspólnego przywitania piosenką lub prostym wierszykiem o bałwanku (np. krótkie „Cześć, bałwanku, dzień dobry” powtarzane razem).
- Pokaż ilustrację lub prostą sylwetkę bałwana (duży obrazek lub wycięta forma z tektury).
- Krótko zapowiedz, co będzie się działo: „Będziemy dotykać śniegu, robić bałwanka z papieru, zobaczymy, jak śnieg topnieje i poruszamy się jak bałwan.”
- Zadaj jedno–dwa proste pytania zachęcające do wypowiedzi: „Z czego zrobiony jest bałwan? Czy zrobiliście kiedyś bałwana?”
2. Część główna (50 minut)
Podziel część główną na cztery krótsze aktywności. Pracuj w małych grupach lub rotacjach, czas trwania przybliżony:
A. Sensoryczny śnieg z pianki (ok. 15 minut)
- Przygotuj płytkie tace lub miski z dużą ilością pianki do golenia (biała, delikatna pianka). Postaw obok kilka plastikowych łyżek, dużych foremek i gąbek.
- Dzieci zachęcaj do dotykania pianki, formowania kul, przesypywania łyżką i odbijania foremek.
- Opisuj czynności słowami prostymi: „Mięciutki!”, „Zróbmy kule!”, „Przenieś piankę łyżką”.
- Zaproponuj zabawę w tworzenie dużej kuli - „pierwsza część bałwanka” i ułóżcie razem jedną dużą piankową kulę na tacy.
B. Kolażowy bałwan — praca plastyczna (ok. 15 minut)
- Rozdaj każdemu dziecku arkusz papieru z narysowaną konturą dwóch dużych kół (tułów i głowa) lub wyciętą formę z brystolu.
- Podaj duże kawałki białego papieru (porwane na większe skrawki), grube kleje w sztyfcie, kolorowy brystol na nos (trójkąt), duże okrągłe elementy z pianki lub filcu na oczy i guziki, wstążki na szalik.
- Pomóż dzieciom naklejać papier na kontur, dodawać „nos”, „oczy”, „guziki” i „szalik”. Wypowiadaj nazwy części ciała bałwana, zachęcaj do wskazywania.
- Po skończeniu pokażcie prace grupie.
C. Wodny eksperyment: topniejący bałwan (ok. 10 minut)
- Przygotuj przezroczyste miski z ciepłą wodą i wstępnie zamrożone większe kostki z białej gąbki lub zamrożone w foremkach duże kostki z wody (opcjonalnie z białą barwą). Jeżeli nie ma kostek lodu, użyj dużych kawałków gąbki w misce z wodą i pokaż proces nasiąkania/mięknięcia.
- Pozwól dzieciom wkładać i wyjmować kostki, obserwować jak zmienia się kształt, przelewać wodę łyżkami.
- W prostych słowach opowiedz: „Lód topnieje — robi się woda. Bałwan może się rozpuścić.” Zachęć dzieci do naśladowania dźwięków kapania.
D. Ruchowy bałwan i wyciszenie (ok. 10 minut)
- Zorganizuj krótką zabawę ruchową: dzieci poruszają się powoli jak kule śnieżne toczące się po śniegu (turlanie ramion, powolne chodzenie), potem naśladowanie stawiania „guzików” (klaskanie, dotykanie brzucha), machanie szalikiem.
- Na koniec zaproponuj ćwiczenie oddechowe z wyobraźnią: „Zdmuchnij śnieg” — dzieci dmuchają delikatnie na piórko lub lekką chusteczkę na stole, obserwując jej ruch.
W trakcie głównej części:
- Zachęcaj do nazywania doznań: „miękki, mokry, zimny, ciepły, gładki, chropowaty”.
- Przeprowadzaj krótkie zmiany aktywności co 10–15 minut i zapowiadaj przejścia piosenką lub dźwiękiem dzwonka.
3. Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Usiądźcie ponownie w półkolu. Poproś dzieci, by pokazały swoje prace plastyczne i opowiedziały jednym zdaniem, co zrobiły.
- Podsumuj zajęcia prostymi słowami: „Dzisiaj bawiliśmy się śniegiem, robiliśmy bałwanka i zobaczyliśmy, że śnieg może się topić.”
- Pożegnaj się piosenką lub rytmicznym klaśnięciem i podziękuj dzieciom za wspólną zabawę.
- Zaproponuj krótki pomysł do domu: „Możecie z rodzicem narysować bałwanka i opowiedzieć, jak on wygląda.”