Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Przywitanie każdego dziecka po imieniu, ułożenie ich w półokręgu na dywanie. Opiekun mówi krótko, o czym będą dzisiaj zajęcia: "Dziś pobawimy się serduszkami i zobaczymy mały teatrzyk!"
- Pokazanie rekwizytów: kilka dużych, kolorowych, wyciętych wcześniej serduszek, pacynki (np. misiek i króliczek) oraz chusteczki/apaszki. Zachęcenie dzieci do dotknięcia serduszek i nazw materiałów.
- Krótka rozgrzewka ruchowa (1–2 minuty): prosty rytmiczny rysunek w powietrzu palcem na wysokości serduszka i kilka głębokich wdechów, klaśnięć i uśmiechów razem z dziećmi.
Część główna (20 minut)
Segment 1 — Mały teatr pacynkowy (ok. 7 minut):
- Opiekun przedstawia krótką, 2–3-minutową historyjkę o misie i króliczku, którzy znajdują serduszko. Pacynki mówią prostymi zdaniami i wykonują gesty (np. machanie, przytulenie serduszka).
- Po pierwszym pokazie opiekun zachęca dzieci do powtórzenia prostego zdania (np. "Cześć, serduszko!") i naśladowania gestu przytulania.
- Powtórzyć fragment z inną pacynką, dając dzieciom czas na reakcję po każdym pokazie.
Segment 2 — Zabawa muzyczno-ruchowa „Serduszko w tańcu” (ok. 6 minut):
- Włączyć krótką, spokojną piosenkę (może to być znana kołysanka z prostym rytmem) i zaprosić dzieci do trzymania małego papierowego serduszka (opieka podaje serduszka).
- Opiekun prowadzi proste polecenia: kołyszemy serduszko w górę i w dół, obracamy się powoli, podnosimy wysoko jak ptaszek, kładziemy serduszko na serduszku (na kolanach).
- Zachęcać do naśladowania i delikatnego ruchu przy muzyce, powtarzając polecenia kilka razy.
Segment 3 — Interaktywne wręczanie serduszek (ok. 7 minut):
- Opiekun pokazuje, jak można dać serduszko koledze/kolżance lub pacynce, mówiąc: "To dla Ciebie!"
- Każde dziecko na zmianę (lub jak najwięcej w czasie) otrzymuje od opiekuna serduszko i zachęcane jest, by podać je pacynce lub opiekunowi i powiedzieć (lub nacieszyć się) "dla Ciebie". Dzieci, które nie mówią jeszcze słów, mogą pokazać gest podania lub przytulenia.
- Na koniec opiekun zbiera serduszka i razem z dziećmi układa je w mały „mówiący koszyczek” — każde serduszko może „powiedzieć” jedno krótkie słowo wypowiedziane przez opiekuna (np. "radość", "przyjaźń").
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Krótkie podsumowanie: opiekun pyta dzieci prostymi pytaniami (np. "Które serduszko najbardziej ci się podobało?", "Kogo przytuliłeś dziś?") i pozwala dzieciom wskazać serduszko lub wykonać gest.
- Wspólne pożegnanie: zaśpiewanie krótkiej zwrotki piosenki pożegnalnej lub użycie ustalonego rytuału pożegnania (np. machanie serduszkiem).
- Wręczenie małego papierowego serduszka do zabrania do domu lub pokazanie rodzicom przy odbiorze, co dzieci robiły podczas zajęć.