Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Usiądźcie w kręgu, powitaj dzieci po imieniu. Powiedz krótko, o czym będą zajęcia: „Dziś mamy Dzień Arbuza!”.
- Pokaż dzieciom cały arbuz lub zdjęcie arbuza. Pozwól dzieciom obejrzeć i wskazać kolory (zielony na zewnątrz, czerwony w środku, czarne „pestki”).
- Zachęć do prostych pytań i odpowiedzi: "Jakiego koloru jest arbuz?" "Czy ktoś zna arbuza?" — daj dzieciom możliwość wskazania i powtórzenia słów: arbuz, skórka, miąższ, pestki.
- Poproś, aby jedno dziecko delikatnie dotknęło skórki (opiekun pomaga trzymać), a inne powąchało kawałek arbuza przygotowany przez opiekuna.
Część główna (około 5 minut)
- Rozdaj dzieciom czerwone kartonowe koła (plasterki arbuza) i arkusz z czarnymi naklejkami (pestkami). Pokaż, jak przyklejać naklejki na czerwony karton, imitując pestki.
- Każde dziecko przykleja kilka naklejek na swój plasterek. Pomóż dzieciom brać pojedyncze naklejki — to ćwiczenie motoryki małej.
- Gdy dzieci skończą, zaproponuj krótkie smakowanie: opiekun rozdaje małe kawałki arbuza na talerzykach, zachęcając do spróbowania i opisania smaku słowami: „słodki”, „soczysty”.
- Liczcie razem pestki na papierowych plasterkach: proste liczenie do 3 (np. „jedna, dwie, trzy pestki”).
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Zbierzcie się znowu w kręgu. Poproś kilka dzieci, aby pokazały swoje plasterki z naklejkami i powiedziały, ile naklejek przykleiły.
- Zaśpiewaj krótką, prostą piosenkę lub rymowankę o arbuzie (np. powtarzane proste wersy "Arbuz, arbuz, czerwony w środku, zielona skórka, chrup chrup chrup") — dzieci mogą klaskać rytm.
- Podsumuj: przypomnij słowa poznane podczas zajęć (arbuz, skórka, miąższ, pestki) i pożegnaj dzieci, dziękując za wspólną zabawę.