Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Przywitanie dzieci po imieniu, krótka piosenka powitalna (ok. 1 minuta).
- Nauczyciel mówi w prostych zdaniach: „Dziś poznamy liście i małe światełka. To jest dzień, kiedy myślimy o bliskich i przyrodzie.”
- Pokaż dzieciom tackę z przygotowanymi materiałami przyrodniczymi (liście, gałązki, szyszki) i zaproponuj krótkie dotykanie: „Jakie to jest? Miękkie? Szorstkie?”. Zachęć do wypowiadania pojedynczych słów (liść, czerwony, miękki).
Część główna (20 minut)
Część A — Oglądanie i dotykanie (ok. 8 minut):
- Każde dziecko siada przy małym stoliku. Rozłóż przed dziećmi tacki z liśćmi i innymi materiałami.
- Nauczyciel nazywa kolory i kształty: „To jest żółty liść, ten jest duży.” Zachęć dzieci do wskazywania i dotykania.
- Zabawa sensoryczna: dzieci przesypują liście z jednej miseczki do drugiej lub układają je w rzędzie – prosta czynność rozwijająca motorykę dużą i koordynację.
Część B — Tworzenie „słoiczka ze światłem” (ok. 10 minut):
- Pokaż gotowy przykładowy słoiczek z liściem przyklejonym do środka (lub umieszczonym wewnątrz) i włączonym świecącym tealightem LED.
- Daj każdemu dziecku niewielki, lekki plastikowy słoiczek (lub przezroczyste pudełeczko) z wcześniej przygotowaną warstwą klejącej taśmy wewnątrz lub z kawałkiem przezroczystej taśmy na zewnątrz (opiekun pomaga nakleić). Pozwól dziecku położyć liść na taśmie lub umieścić liść wewnątrz słoiczka.
- Opiekun/ nauczyciel pomaga zamknąć słoiczek i wkładać bezpieczny tealight LED. Zachęcaj do obserwacji: „Popatrz, świeci! A liść jest piękny.”
- Dla chętnych dzieci można dodać prosty element dekoracyjny z bibuły — mały pasek bibuły związany wokół szyjki słoiczka przez opiekuna.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Krótkie podsumowanie czynności: „Dziś dotykaliśmy liści, poznaliśmy kolory i zrobiliśmy małe światło.”
- Każde dziecko pokazuje swój słoiczek i mówi jedno słowo (pomoc od opiekuna).
- Zakończenie piosenką lub rytmicznym pożegnaniem. Podziękuj dzieciom za udział i poproś, by odłożyły swoje prace na przygotowane miejsce, skąd rodzice je odbiorą.