Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Powitanie dzieci w kole, krótkie przywitanie piosenką lub rymowanką.
- Prowadzący wyjaśnia, że dziś obchodzimy Dzień Przyjaźni: to dzień, kiedy myślimy o kolegach i dzieleniu się dobrym jedzeniem.
- Pokazanie dostępnych składników i narzędzi na stole, nazwanie każdego produktu (np. chlebek, ser, banan, truskawka, rodzynki, foremki).
- Krótkie pytania do dzieci: "Kto jest twoim przyjacielem?" lub "Jaką buzię zrobimy: uśmiechniętą czy zaskoczoną?" — zachęcenie do zgłaszania się na krótko.
Część główna (około 5 minut)
- Rozdanie materiałów: każdemu dziecku talerzyk, kawałek chleba lub krakers, mała porcja masła/serka, porcja owoców/sera, plastikowa łyżeczka lub nożyk do rozprowadzania.
- Pokaz demonstracyjny: opiekun szybko i spokojnie robi jedną kanapkę/owocową buźkę, używając foremek do wycinania kształtów (serce, gwiazdka) i rodzynków jako oczek.
- Zadanie dla dzieci: przygotować swoją kanapkę/buźkę według pomysłu, nakładając rozsmarowany składnik i dekorując kawałkami owoców/sera.
- Zachęcanie do komunikacji: dzieci mówią, kogo zaprosiłyby do spróbowania swojej kanapki, można zaproponować, by przygotowały jedną swoją i jedną drobną do podzielenia się z kolegą.
- Opiekun pomaga przy potrzebie i zachęca do nazywania kolorów, kształtów i smaków podczas pracy.
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Zebranie się w kole; dzieci po kolei pokazują swoją kanapkę/buźkę i mówią jedno słowo o przyjacielu lub o smaku (np. "uśmiech", "słodkie").
- Krótkie podsumowanie prowadzącego: jakie kształty i kolory widzieliśmy, ile elementów na kanapce (liczenie do 3–5).
- Propozycja małej aktywności społecznej: zachęcenie, by nazwać jednego kolegę, z którym chcieliby się podzielić lub zagrać po zajęciach.
- Zakończenie piosenką lub oklaskami, zbieranie naczyń i porządkowanie miejsca pracy przez dzieci z pomocą opiekuna.