Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Przywitaj dzieci po imieniu, usiądźcie w kole. Poinformuj krótko: „Dziś poznajemy osoby, które pomagają chorym i sprawdzimy, jak mydło pomaga nam pozbyć się zarazków”.
- Pokaż proste rekwizyty: zabawkowy stetoskop, plaster, obrazki lekarza/pielęgniarki, butelkę mydła. Nazwij role: lekarz, pielęgniarka, ratownik.
- Zadaj 2-3 krótkie pytania, angażując dzieci: „Kto z Was był kiedyś u lekarza? Co tam robił?” Zachęć do krótkich odpowiedzi.
- Zapowiedz eksperyment: „Zobaczymy, czy woda sama wystarczy, czy potrzebujemy mydła, żeby zetrzeć ślady (nazwij je ‚zarazkami’)”.
Część główna — eksperyment (około 5 minut)
- Przygotuj stanowisko demonstracyjne przy stole: taca, dwie miseczki z wodą (jedna z samą wodą, druga z wodą i mydłem), papierowe ręczniki lub chusteczki, trochę brokatu/kolorowego piasku (symbolizującego „zarazki”).
- Poproś jednego ochotnika (lub jedną parę dzieci) aby wysunęło dłonie. Nałóż odrobinę brokatu na grzbiet jednej dłoni i poproś dziecko, aby spróbowało zetrzeć go tylko suchym papierowym ręcznikiem — poproś grupę o obserwację: „Co widzicie? Czy brokat zniknął?”
- Następnie poproś dziecko do miseczki z wodą i mydłem: wspólnie nałóżcie trochę mydła, pocierajcie dłonie i opłuczcie je w miseczce. Poproś obserwujące dzieci, aby opisały różnicę: „Czy brokat schodzi łatwiej? Dlaczego tak sądzicie?”
- Jeśli czas i liczebność grupy pozwalają, powtórz krótką demonstrację z drugim dzieckiem. Pozostałe dzieci mogą naśladować ruchy rąk siedząc w kole.
- W trakcie zadawaj proste pytania wspierające myślenie: „Co przewidujecie, co się stanie z brokatem przy samej wodzie? A co, gdy użyjemy mydła?” Zachęcaj do używania słów: mydło, woda, ręce, zarazki, lekarz.
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Podsumuj wynik eksperymentu: „Widzimy, że mydło pomaga usunąć ‚zarazki’ z rąk — dlatego myjemy ręce przed jedzeniem i po powrocie z dworu”.
- Zapytaj dzieci krótko: „Kto pomaga chorym? Co my możemy zrobić, żeby być zdrowymi?” Pozwól dzieciom na krótkie wypowiedzi (1–2 zdania).
- Podziękuj dzieciom za udział, pochwal chętnych ochotników. W razie możliwości rozdaj małe naklejki z tematem zdrowia lub przyklej pieczątkę na rączkę jako znak ukończenia doświadczenia.
- Zakończ krótką piosenką lub rymowanką o myciu rąk (np. krótkie, rytmiczne „Myjemy ręce, bierzemy mydło, brunet, blondyn, każdy ma to samo”).