Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Powitanie piosenką: wychowawca wita dzieci krótką, prostą piosenką powitalną (ok. 20–30 sekund), zapraszając do wspólnej zabawy.
- Wprowadzenie tematu: opowiedz krótko o Smerfach (kim są, że są mali, niebiescy i lubią tańczyć). Pokaż ilustrację/figurkę Smerfa.
- Rozgrzewka w formie zabawy: prowadzący pokazuje proste ruchy, które dzieci powtarzają - marsz w miejscu (8 kroków), podskok na miejscu (4 razy), rozciąganie rąk jak grzybek (4 oddechy). Zadbaj o rytm: liczymy na głos do 8.
Część główna (20 minut)
Zabawa "Smerfowy marsz" (5 minut)
- Ustaw dzieci w luźnej kolejności. Włącz rytmiczną melodię o prostym tempie.
- Polecenia ruchowe: marsz wysoko, marsz na palcach ("jakbyśmy byli lekkimi Smerfami"), marsz na piętach ("jakbyśmy byli cicho").
- Co 30 sekund zmieniamy polecenie – dzieci liczą wspólnie do czterech i wykonują nowy sposób marszu.
Zabawa "Lustro Papa Smerfa" (6 minut)
- Dzieci tworzą pary (jeżeli liczba nieparzysta, jedna para może być trzyosobowa). Jedno dziecko prowadzi, drugie naśladuje ruchy (powolne przesuwanie rąk, skręty tułowia, wymachy nóg). Po 2–3 minutach zmiana ról.
- Zachęcaj do prostych gestów: dotykanie ramienia, kołysanie biodrami, obrót w miejscu (po jednym lub dwóch obrotach).
Tańczenie w kole „Smerfowe kręgi” (6 minut)
- Uformuj koło. Włącz radosną melodię. Dzieci trzymają się za ręce i poruszają się w rytm: kroki w prawo przez 8 taktów, w lewo przez 8 taktów.
- Wprowadź warianty: podskok co czwarty takt, klaskanie nad głową co drugi takt, przyspieszenie na 8 taktów jako „smerfowy sprint”.
Mini-improwizacje "Mój smerfowy ruch" (3 minuty)
- Każde dziecko na moment wychodzi na środek i wykonuje swój wymyślony „smerfowy ruch” (1–2 takty muzyki). Pozostałe dzieci klaszczą i naśladują prosty element ruchu.
- Nacisk na kreatywność i krótki czas wystąpień, aby utrzymać zaangażowanie.
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
Wyciszająca sekwencja rozciągająca (2 minuty)
- Dzieci siadują w kole. Prowadzący prowadzi prostą sekwencję oddechową i rozciągającą: głębokie wdechy z uniesieniem rąk, skłony do kolan (po dwa powtórzenia).
Krótkie podsumowanie (2 minuty)
- Zapytaj dzieci: "Jaki ruch Smerfa najbardziej się podobał?" "Kto wymyślił najzabawniejszy ruch?" Pozwól kilku dzieciom odpowiedzieć jednym zdaniem.
Pożegnanie piosenką i drobne wyróżnienia (1 minuta)
- Krótka piosenka pożegnalna. Na zakończenie każde dziecko może otrzymać naklejkę lub mały papierowy kapelusz "Smerfa" jako pamiątkę zajęć.
Uwagi dla prowadzącego:
- Trzymaj tempo zajęć: zmieniaj aktywności co kilka minut, aby utrzymać uwagę 3–4-latków.
- Dostosuj muzykę do tempa grupy: proste, wyraźne rytmy, powtarzalne frazy.
- Zachęcaj do naśladowania i wspieraj dzieci chwaląc krótkimi, pozytywnymi komentarzami.