Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Usiądźcie w kręgu z dziećmi. Przywitaj się ciepło i powiedz krótko, że dziś będziecie poznawać latarnie morskie.
- Pokaż jedną dużą ilustrację lub zdjęcie latarni morskiej. Zadaj proste pytania (np. "Co to?", "Jakie kolory widzisz?").
- Zaśpiewaj króciutką rymowankę lub piosenkę o latarni (np. prosty refren: "Świeci latarnia, świeci w dal, pokazuje drogę nam i statkom"), zachęć dzieci do klaskania w rytm.
Część główna (20 minut)
Czas trwania i podział: zaplanuj trzy krótkie aktywności po 6–7 minut każda; podczas każdej opiekun aktywnie pomaga i demonstruje.
Aktywność 1 — "Budujemy latarnię" (6–7 minut)
- Rozdaj dzieciom rolki po papierze toaletowym lub ręcznikach, kolorowy papier, kredki, naklejki i paski taśmy klejącej.
- Pokaż, jak okleić rolkę papierem i narysować okna oraz drzwi. Zachęć dzieci do przyklejania naklejek jako światełka.
- Chwal każde dziecko za wykonanie swojej latarni.
Aktywność 2 — "Światło latarni" (6–7 minut)
- Z ciemniejszego kąta sali przygotuj prosty pokaz: latarka i kawałki kolorowej folii (czerwonej, zielonej, żółtej, niebieskiej).
- Pokaż, jak przykładając folię do latarki zmienia się kolor światła. Pozwól każdemu dziecku przytrzymać folię i zobaczyć świecący kolor na ścianie lub suficie.
- Zapytaj: "Jaki to kolor?" i pomóż nazwać kolor, wspierając mówienie.
Aktywność 3 — "Rejs statku i sygnał" (6–7 minut)
- Rozłóż niebieską tkaninę lub papier jako „morze”, postaw zabawkowy statek i utwórz miejsce jako latarnię (stworzoną wcześniej rola).
- Dzieci na zmianę przesuwają statek po „morzu”, a opiekun używa latarki przez powstałą latarnię, by pokazać, jak światło prowadzi statek.
- Zachęć dzieci do prostych obserwacji: "Gdzie świeci światło? Dokąd jedzie statek?"
W trakcie wszystkich aktywności:
- Mów krótko i wyraźnie, dając dzieciom czas na reakcję.
- Używaj prostych słów związanych z tematem: latarnia, światło, morze, statek, kolor, świeci.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Zbierz dzieci w kręgu i poproś, by każde dziecko pokazało swoją latarnię i powiedziało jedno słowo o niej (np. kolor, naklejka).
- Powtórz, co dziś robiłyście: budowałyście latarnię, patrzyłyście na różne kolory światła, bawiłyście się statkiem.
- Zakończ krótkim pożegnaniem i prostą piosenką pożegnalną lub klaszczącym rytmem.
- Podziękuj dzieciom za wspólną zabawę i poinformuj, że ich prace można zabrać do domu lub opublikować na tablicy dla rodziców.