1. Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Powitanie dzieci, krótkie przedstawienie tematu: „Dziś jest Dzień Czekolady — dowiemy się, skąd pochodzi czekolada i jak możemy dbać o przyrodę”.
- Pokaż zdjęcie strąka kakaowca i zapytaj dzieci: „Skąd myślicie, że bierze się czekolada?” — zachęć kilka dzieci do krótkiej odpowiedzi.
- Pokaż kilka różnych opakowań (puste papierki po czekoladzie lub kolorowy papier na wzór opakowań) i wyjaśnij, że opakowania można wyrzucać do odpowiednich pojemników lub wykorzystać ponownie.
2. Część główna (około 5 minut)
- Rozdaj każdemu dziecku kawałek kartonika A4 i kilka pasków/opakowań/papierków (już pociętych przez opiekuna, jeśli potrzeba).
- Wyjaśnij zadanie: „Zrobimy mały eko-kolaż — serce lub drzewko czekoladowe z papierków. Pamiętajcie: przyklejamy papierki, a potem posprzątamy resztki.”
- Dzieci przyklejają papierki na kartoniku, używając kleju w sztyfcie; opiekun pomaga w wycinaniu i układaniu elementów, jeśli trzeba.
- W trakcie pracy rozmawiaj krótko o tym, jak ważne jest sortowanie śmieci i jak sadzenie roślin pomaga nam dbać o ziemię.
3. Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Poproś każde dziecko, aby pokazało swój kolaż i powiedziało jedno zdanie o tym, co zrobiło (np. „Przykleiłem papierki, bo chcę, żeby świat był czystszy”).
- Wspólnie policzcie, ile różnych kolorów/papierków użyto — krótka aktywność rozwijająca kompetencje matematyczne.
- Na koniec zaproponuj „symboliczne sadzenie”: każdy dziecko dostaje papierowy kubeczek z ziemią i jednym nasionkiem fasoli (opiekun umieszcza nasionko i zasypuje ziemią) — wyjaśnij, że będziemy obserwować, jak rośnie, jeśli będziemy o niego dbać.
- Podziękuj dzieciom za udział i przypomnij, że możemy przychodzić do zajęć z pustymi papierkami po czekoladzie do wspólnych prac plastycznych.