Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Zgromadź dzieci w kole. Przywitaj się krótką piosenką lub rymowanką, zachęć każde dziecko do powiedzenia "dzień dobry".
- Pokaż obrazek flagi Unii Europejskiej (nie musi być duży). Powiedz w prostych słowach: "To flaga Europy — jest niebieska i ma żółte gwiazdki. W Europie ludzie mieszkają razem i dbają o przyrodę".
- Zapytaj dzieci, jakie kolory widzą i poproś, by wskazały kolor niebieski i żółty na swoich ubraniach lub pomocy.
- Krótka zabawa sensoryczna: przekaż dzieciom w kole mały, zgnieciony kartonik po jogurcie lub skrawek niebieskiego materiału — niech dotkną i opowiedzą (słowami opiekuna) co czują.
Część główna (35 minut)
- Rozdziel część główną na trzy krótkie aktywności; każdą prowadź w sposób dostosowany do uwagi dzieci (około 10–15 minut każda).
1) Flaga Europy z materiałów do recyklingu (około 12 minut)
- Przygotuj prostokąty z niebieskiego papieru lub z wykorzystania zużytych tektur/segmentów niebieskich reklamówek.
- Daj dzieciom żółte kółeczka lub gwiazdki wycięte z papieru (można też użyć żółtej taśmy, naklejek).
- Instrukcja dla opiekuna:
- Pokaż, jak przykleić gwiazdkę na niebieskim tle. Zachęć każde dziecko do przyklejenia przynajmniej jednej gwiazdki.
- Mów krótko i prosto: "Teraz robimy flagę — kładziemy gwiazdkę". Pozwól dzieciom działać samodzielnie.
- Chwal próby i gotowe prace.
2) Sadzimy nasionka razem (około 12 minut)
- Przygotuj małe, czyste pojemniki po jogurcie lub plastikowe kubeczki (ponownie użycie), ziemię i nasionka (np. rzeżucha, fasolka, słonecznik — łatwe i szybkie w kiełkowaniu).
- Instrukcja dla opiekuna:
- Pokaż dzieciom, jak napełnić pojemnik ziemią, włożyć jedno nasionko i lekko przykryć.
- Każde dziecko wykonuje swoją czynność: nabieranie ziemi, włożenie nasionka, delikatne podlewanie (małym kubeczkiem lub spryskiwaczem).
- Mów prostymi zdaniami: "Sadzimy roślinkę, podlewamy, roślina będzie rosła". Umieść podpis (imię dziecka) na pojemniku.
- Ustalcie razem miejsce do postawienia doniczek (np. parapet) i powiedzcie, że będziemy podlewać je codziennie.
3) Mini gra: sortujemy (około 10 minut)
Przygotuj trzy pudełka oznaczone rysunkami lub kolorami (np. papier, plastik, bio) oraz kilka ilustracji lub prawdziwych, czystych przedmiotów do sortowania (rolka papieru, plastikowa łyżka, obierki z jabłka do pokazania).
Instrukcja dla opiekuna:
- Pokaż jedno przedmioty/obrazek i zapytaj: "Gdzie to położymy?". Pomóż dziecku umieścić przedmiot w odpowiednim pudełku.
- Chwal każde trafienie i powtarzaj nazwy kategorii w prosty sposób: "Papier tutaj, plastik tutaj, jedzenie tutaj".
- Zwróć uwagę na ideę: "W Europie ludzie starają się segregować śmieci, żeby dbać o przyrodę" (zdanie proste i krótkie).
Przez cały czas zachęcaj do rozmów: jakie kolory mają prace, jak wygląda ziemia, co robią roślinki.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Usiądźcie ponownie w kole. Poproś kilka dzieci, aby pokazały swoją flagę i doniczkę oraz powiedziały jedno słowo (słowa mogą być podpowiadane przez opiekuna) — np. "niebieski", "gwiazdka", "ziemia", "woda".
- Krótkie podsumowanie przez opiekuna: "Dzisiaj oglądaliśmy flagę Europy, robiliśmy małą flagę, sadziliśmy roślinki i uczyliśmy się segregować. Dbamy o przyrodę razem".
- Pożegnanie piosenką lub prostą rymowanką; poproś, by każde dziecko zabrało swoją doniczkę do domu lub że zostanie na parapecie i codziennie będzie podlewana (ustal z rodzicami).