Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Usiądźcie w kole. Opiekun wita dzieci ciepłym tonem: „Dzień dobry, małe pandy!” i stuknięciem tamburyna (albo klaśnięciem) ustanawia stały rytm powitania.
- Krótkie przedstawienie tematu: pokaż obrazek pandy lub prostą maskę z papierowego talerzyka i powiedz, że dziś słuchamy i tworzymy rytmy jak panda: wolne i spokojne, czasem skaczące.
- Proste ćwiczenie rozgrzewkowe (ok. 1 minuta): nazywanie części ciała i wykonywanie delikatnych ruchów w rytm (np. klaśnięcie — ręce, tupnięcie — nóżki, głowa w bok). Opiekun wyznacza tempo, dzieci powtarzają.
Część główna (5 minut)
Zabawa 1 — „Maszerujące pandy” (ok. 2 minuty): opiekun wybija prosty rytm na tamburynie (albo klaszcze), dzieci maszerują w miejscu/po sali w rytm. Zmieniaj tempo: wolno (panda leniwa) — szybko (panda biega za bambusem). Zachęcaj do naśladowania tempa.
Zabawa 2 — „Powtórz rytm pandy” (ok. 2 minuty): opiekun wybija krótki rytmiczny wzór (np. klaśnięcie, tupnięcie, klaśnięcie). Dzieci powtarzają sekwencję. Można wykorzystać proste instrumenty (marakasy, tamburyny) lub tylko dłonie i stopy.
Zabawa 3 — „Bambusowe chustki” (ok. 1 minuta): każdemu dziecku podaj lekką chusteczkę/szarfę. Przy spokojnym rytmie dzieci delikatnie poruszają chustkami, tworząc falę (ręce w górę i dół). Na szybki rytm poruszają szybciej. Na koniec prosimy, by położyli chustkę na kolanach i wsłuchali się w ciche uderzenia (opiekun stuka palcem o stół lub delikatnie bębni).
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
Wyciszające ćwiczenie rytmiczne (ok. 2 minuty): usiądźcie w kole. Opiekun wybija bardzo spokojny rytm, dzieci delikatnie oddychają w rytm (wdech — podniesienie rąk, wydech — opuszczenie). Powtarzamy 4 razy.
Krótkie podsumowanie (ok. 2 minuty): zapytaj dzieci, który rytm najbardziej im się podobał („czy woleliście rytm wolny jak panda, czy szybki jak skacząca panda?”). Pozwól kilku dzieciom odpowiedzieć jedną prostą frazą.
Pożegnanie (ok. 1 minuta): wspólne, krótkie pożegnanie piosenką lub rytmicznym „clap-clap” i podziękowaniem za zabawę. Zachęć dzieci, by przypomniały rodzicom, że były małymi pandami dziś w przedszkolu.