Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Usiądźcie w kręgu; powitaj dzieci krótką piosenką lub rymowanką o poczcie (1–2 wersy).
- Pokaż przykładowy znaczek (prawdziwy lub wydrukowany obrazek) i nazwij, co na nim widać (np. kotek, kwiatek, domek).
- Zachęć dzieci, aby wskazały kolor znaczka i powtórzyły słowo "znaczek".
Część główna (35 minut)
Przygotowanie stanowisk (2–3 minuty):
- Ustaw stoliki lub maty z wcześniej przygotowanymi elementami: małymi prostokątami papieru/kartonu (bazy znaczków), naklejkami, farbami do malowania palcami, kubeczkami z wodą, klejem w sztyfcie, kredkami i dużym pudłem z wyciętym otworem (skrzynka pocztowa).
Etap 1 — Wybór bazy i naklejek (około 10 minut):
- Podaj każdemu dziecku jeden prostokąt — to będzie ich znaczek.
- Pozwól dzieciom wybierać naklejki i przyklejać je na bazę. Opiekun pomaga w przytrzymaniu jeśli trzeba.
- Nazywaj kolory i kształty podczas przyklejania (np. "czerwony kwiatek", "żółta gwiazdka").
Etap 2 — Odbicia i malowanie palcami (około 10 minut):
- Pokaż, jak można robić odbicia palcem lub stempelkami z gąbki, stawiając kropki farby na znaczku.
- Daj dzieciom możliwość dotknięcia farby i odbicia 1–2 razy na swojej bazie.
- Zachęcaj do nazywania wrażeń (np. "zimna farba", "miękko").
Etap 3 — Personalizacja i wysyłka (około 10 minut):
- Jeśli to możliwe, opiekun może napisać na odwrocie krótkie słowo lub imię dziecka (dla utrwalenia relacji tekstu z imieniem).
- Zaproponuj przyklejenie gotowego znaczka na dużej kopercie z papieru lub bezpośrednio wrzucenie do przygotowanej skrzynki pocztowej.
- Dzieci kolejno wkładają swoje znaczki do skrzynki; opiekun mówi "dziękuję" i podaje dzieciom oklaski.
Czas na porządki i krótkie wyciszenie (3–5 minut):
- Pozbieraj przybory, podaj dzieciom mokre chusteczki do przetarcia rąk.
- Ustal z dziećmi, gdzie powiesicie ich znaczki (tablica, ściana wystawowa).
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Usiądźcie znów w kręgu; pokaż każdy gotowy znaczek i krótko skomentuj (np. "Patrzcie, tu jest kotek Marka!").
- Pochwal każde dziecko, używając prostych zdań: "Super znaczki! Zobacz, jakie kolory wybrałeś/wybrałaś."
- Zakończ krótką piosenką o poczcie lub pożegnaniem i przypomnij rodzicom, gdzie będą dostępne prace dzieci.