Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Powitanie dzieci imiennie, krótkie skupienie: poproś dzieci, aby usiadły w kole.
- Krótkie wprowadzenie do tematu: pokaż opiekunowi/pomocnicze „radio” (kartonowe pudełko lub odtwarzacz) i powiedz prostym językiem, że dziś posłuchamy różnych dźwięków, jak w radiu.
- Zabawa na rozpoczęcie: każdy niech wskaże i powie (lub pokaże palcem) na obrazek z przedstawionym dźwiękiem (np. samochód, ptak, bęben). Czas: 2–3 minuty.
Część główna (35 minut)
1) Odkrywamy dźwięki radia (10 minut)
- Przygotuj krótki zestaw nagrań (piosenka dziecięca, odgłosy zwierząt, dźwięk deszczu) lub użyj zabawkowego radia.
- Odtwórz każdy dźwięk po kolei (ok. 20–30 s). Po każdym dźwięku zapytaj: "Co to było?" i zachęć dzieci do naśladowania dźwięku.
- Zachęć dzieci do dotknięcia kart z obrazkami odpowiadającymi dźwiękom.
2) Stacja dźwięków — odgadywanie i ruch (10 minut)
- Ustaw w sali proste stacje: dzwoneczek, miska i łyżeczka (perkusja), plastikowa butelka z grochem (grzechotka), chusteczki (szum).
- Pokaż nazwę stacji i krótko zaprezentuj dźwięk. Każde dziecko może spróbować wydobyć dźwięk przez kilka sekund.
- Gra: dzieci przechodzą do następnej stacji na sygnał opiekuna (np. klaśnięcie). Po przejściu każdy naśladuje dźwięk ruchem i słowem.
3) Mini radio — prosta praca plastyczno-sensoryczna (10 minut)
- Przygotuj puste kartonowe pudełeczka lub pudełka po chusteczkach, klej w sztyfcie, naklejki, papierowe kółka (jako „pokrętła”).
- Poproś dzieci, aby ozdobiły swoje pudełko: przyklejają kółka, naklejki, rysują kredkami (opiekun pomaga). To będzie ich mini radio.
- Gdy każde radio jest gotowe, zorganizuj krótkie „nadawanie”: każde dziecko może przyłożyć pudełko do ucha i udawać, że słucha muzyki.
4) Tańczące fale — ruch do dźwięku (5 minut)
- Włącz krótką melodię z radia/nagrania. Zaproś dzieci do prostych ruchów: machanie rękami jak fale radiowe, podskoki w rytm, chodzenie po kole.
- Zmieniaj tempo muzyki i zachęcaj dzieci do dopasowania ruchu do tempa (szybko/wolno).
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Usiądźcie w kole. Każde dziecko, jeśli chce, może pokazać swoje mini radio lub naśladować ulubiony dźwięk z zajęć.
- Podsumowanie słowami: przypomnij, jakie dźwięki poznaliśmy i zapytaj krótką pytaniem „Co najbardziej podobało Ci się dziś?”.
- Pożegnanie: wspólne krótkie piosenkowe pożegnanie lub klaśnięcie na zakończenie.