Powitanie i wprowadzenie (ok. 5 minut)
- Przywitanie wszystkich dzieci w kole; opiekun wita każdego po imieniu i zaprasza do wspólnego rozpoczęcia dnia książki.
- Krótkie wprowadzenie: opiekun pokazuje kolorową książkę z dużymi obrazkami i pyta dzieci prostymi zdaniami: "Co to za książka?", "Lubicie czytać?" — pozwolić dzieciom na krótkie odpowiedzi.
- Rozgrzewka ruchowa (30–60 s): prosty wierszyk związany z książką (np. klaśnięcie, podnoszenie rąk przy słowach "strona").
Część główna (35 minut)
Czytanie interaktywne (10 minut):
- Wybrać jedną krótką książeczkę z dużymi obrazkami i powtórzeniowymi zdaniami.
- Opiekun czyta powoli, pokazując ilustracje; zachęca dzieci do powtarzania prostych słów i naśladowania dźwięków z książki.
- Zadawać jedno proste pytanie po każdej stronie (np. "Co widzisz?", "Jaki to dźwięk?").
Zabawa sensoryczna "Strona z fakturą" (10 minut):
- Przygotować kilka kartoników/kartek z przyklejonymi bezpiecznymi materiałami (np. materiał, papier ścierny, pianka, wata). Rozłożyć na dywanie.
- Dzieci dotykają, opisują (np. "miękka", "chropowata") i dopasowują kartoniki do ilustracji z książki przypominających dany element (np. futerko misia — miękka karta).
- Opiekun pomaga w nazywaniu odczuć i łączeniu z obrazkiem.
Zabawa ruchowa "Strony przewracamy" (7 minut):
- Ułożyć na podłodze duże karteczki jako "strony" (można narysować proste obrazki).
- Dzieci przechodzą od strony do strony na komendę: "Przewracamy stronę" — przy każdym zatrzymaniu na karcie wykonują prostą czynność związaną z obrazkiem (np. tupią, machają rękami, śmieją się).
- Zachęcać dzieci do wspólnego przechodzenia i czekania na kolegę przed zmianą strony.
Wspólne tworzenie prostego obrazka "Moja ulubiona strona" (8 minut):
- Rozdać każdemu kartkę i kredki/mazaki oraz naklejki.
- Poprosić, aby dzieci narysowały (lub przyklejały naklejki przedstawiające) coś, co najbardziej im się podobało w książce (opiekun pomaga indywidualnie).
- Po zakończeniu każdy może pokazać obrazek w kole i powiedzieć jedno słowo o nim (opiekun modeluje wypowiedź: "To jest kotek").
Zakończenie i podsumowanie (ok. 5 minut)
- Krótkie omówienie: opiekun pyta dzieci, co im się najbardziej podobało; podsumowuje trzy proste punkty: czytanie, dotykanie, tworzenie.
- Pożegnanie: wspólna piosenka lub rymowanka na pożegnanie związana z książkami (krótka, powtarzalna), rozdanie naklejek jako "certyfikat małego czytelnika".
- Informacja dla rodziców (przy odbiorze): opiekun przekazuje rodzicom krótką informację o tym, co dzieci robiły i sugestię, by dziś przeczytać z dzieckiem jedną krótką książeczkę.