Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Przywitanie: opiekun wita dzieci z uśmiechem i krótką rymowanką („Dzień dobry, małe słoneczka, świećcie dziś jak słońca kropelka!”). Zachęcić każde dziecko do odpowiedzi gestem (machnięcie ręką, uśmiech).
- Prezentacja "Słonecznego koszyka": pokazać koszyk z prostymi przedmiotami (miękka zabawka-słońce, liść, kwiatek/plastikowy kwiat, piórko, lusterko, obrazki słońca i chmur). Nazwać krótko każdy przedmiot i pokazać dzieciom.
- Krótkie zadanie komunikacyjne: zaprosić dzieci do zajrzenia w małe lusterko i pokazania swojego uśmiechu („Pokaż optymistyczny uśmiech!”). Zachęcić do powtórzenia słowa „uśmiech” lub „słońce”.
Część główna (około 5 minut)
- Sensoryczne poznawanie: dzieci po kolei biorą po jednym przedmiocie z koszyka. Opiekun pomaga nazwać przedmiot i pyta prosto: „Miękki?”, „Gładki?”, „żółte?”. Dzieci dotykają, wąchają (jeśli np. świeży kwiat), oglądają.
- Ruchowe promyki słońca: krótka zabawa ruchowa — dzieci stoją w kole, na hasło „słońce świeci!” podnoszą ręce do góry i poruszają palcami jak promyki; na „chmura” kucają i przykrywają głowy rękami. Powtórzyć 2–3 razy.
- Szybka ekspresja plastyczna: każdemu dziecku wręczyć wcześniej przygotowany żółty krążek (słońce) i arkusz z kilkoma naklejkami (żółte/kolorowe promyki, buźki). Dzieci przyklejają 1–3 naklejki na swój krążek (opiekun pomaga tam, gdzie potrzeba).
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Prezentacja prac: każde dziecko pokazuje swój krążek-słońce i mówi (z pomocą opiekuna) jedno słowo: „słońce”, „uśmiech” lub „ciepło”.
- Wyciszająca mini-operacja przyrody: krótkie ćwiczenie oddechowe — udajemy nasionko, które śpi; bierzemy głęboki oddech jak słońce i rozkwitamy.
- Pożegnanie: krótka rymowanka/piosenka żegnająca i informacja dla rodziców o tym, co robiliśmy (opiekun wręcza dziecku pracę lub nalepkę „Małe Słoneczko” do zabrania).
Uwagi organizacyjne (dla opiekuna): trzymać tempo proste i jasne; pomagać dzieciom przy przyklejaniu naklejek; zachęcać słownie i gestem każdego uczestnika.