Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Zgromadź dzieci w kręgu na macie lub przy niskim stoliku.
- Przywitaj się krótką rymowanką/piosenką: „Cześć, dino, cześć, dino — witamy się dziś z wami!” (kilka powtórzeń, zachęć dzieci do klaskania lub kołysania).
- Pokaż 2–3 zabawkowe dinozaury (różne rozmiary) i nazwiń je bardzo prostym językiem: „To jest dinozaur — duży zielony dino.” Zachęć każde dziecko do dotknięcia zabawki.
- Zadaj 1–2 krótkie pytania, dostosowane do wieku: „Czy dino ma długi ogon?” — pokaż i powtórz odpowiedź wspólnie z dziećmi.
Część główna (35 minut)
Przygotowanie (3 minuty)
- Rozłóż na stole lub macie arkusze papieru (A3 lub większe) — po jednym dla dziecka.
- Przygotuj płaskie tacki z plakatówką lub farbami do rąk w kilku kolorach; gąbki, duże pieczątki, zabawki-dino do stemplowania, pędzelki, szmatki.
- Zaproponuj każdemu dziecku miejsce przy materiale; jeśli grupa jest większa, pracuj w dwóch krótszych turach.
Stemplowanie i odkrywanie faktur (ok. 20 minut)
- Pokaż, jak zanurzyć gąbkę lub zabawkę-dino w farbie i lekko docisnąć do papieru, tworząc odcisk (zademonstruj 1–2 razy).
- Zachęć każde dziecko do wykonania kilku odcisków. Mów podczas pracy prostymi zdaniami: „Zanurzamy paluszek, stemplujemy, patrz — ślad!”.
- Daj dzieciom do wyboru różne narzędzia: gąbki, zabawki, rolki z folii bąbelkowej. Pozwól na eksperymentowanie z fakturami i kształtami.
- Jeśli dziecko nie chce użyć narzędzia, zaproponuj paluszkowe malowanie: niewielka ilość farby na dłoni i odcisk na kartce.
Dodawanie prostych elementów (ok. 8 minut)
- Pokaż gotowe odciski i zaproponuj dodanie „oczka” lub „nogi” za pomocą gotowych naklejek albo dużych wyciętych kształtów (gotowe elementy ułatwiają zadanie dla maluchów).
- Pomóż przy przyklejaniu naklejek — pozwól dziecku przycisnąć naklejkę samodzielnie, jeśli potrafi.
Zabawa ruchowa „Mały dinozaur” (ok. 4 minuty)
- Krótkie ćwiczenie wstępne sensoryczno-ruchowe: dzieci naśladują dinozaury — chodzą nisko, poruszają ramionami jak łapami, robią „stąpnięcia” (dostosowane do możliwości).
- W trakcie ruchu opiekun nazywa kolory i kształty pojawiające się na pracach („Zobacz zielony ślad!”).
Porządkowanie (ok. 1 minuta)
- Razem z dziećmi odstaw narzędzia i przetrzyjcie palce szmatką (pomóż dzieciom przy potrzebie), pozostawiając prace do wyschnięcia.