Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Usiądźcie w kole. Powitanie krótkim wierszykiem: „Dzień dobry, kotki małe, łapki śpią czy stale?” (prosty rytmiczny wierszyk, powtarzamy kilka razy).
- Pokaż obrazki różnych kotów (kolory, długość sierści, pozycje). Krótkie pytania do dzieci: „Jaki ma kolor? Co robi kotek? Jak mówi kotek?” — zachęcaj do naśladowania dźwięków i gestów.
- Zapowiedz plan zajęć: że będą stacje sensoryczne, tor ruchowy i mała praca plastyczna.
Część główna (35 minut)
- Obserwacja i rozmowa (5–7 minut)
- Pokaż zabawkowego kota lub zdjęcia: omówimy części ciała (uszy, ogon, wąsy/łapki, futerko, oczy).
- Zapytaj: „Do czego służą wąsy? Jak kot porusza się po domu?” — zachęcaj do krótkich wypowiedzi.
- Stacje zmysłowe (ok. 12 minut)
- Przygotuj 3 stacje, dzieci pracują w małych grupach (2–3 dzieci) po 3–4 minuty na stację:
- Stacja Dotyku: kawałki różnego materiału (plusz, wełna, gładka tkanina), małe miseczki z kulkami waty i suchym makaronem (do badania palcami).
- Stacja Słuchu: nagrania mruczenia, miauczenia, dźwięków dzwonka; dzieci zamykają oczy i rozpoznają dźwięk, naśladują.
- Stacja Ruchu (koci tor): tunele z pudełek, poduchy do przeskakiwania jak kotki, chodzenie po „murku” (skrawek taśmy na podłodze) na bosych stopach lub w skarpetkach.
- Nauczyciel/ka kieruje rotacją i zadawać krótkie pytania: „Co czujesz?”, „Jak się porusza kotek?”.
- Prosta praca plastyczna — „Kocia maska” (ok. 12–15 minut)
- Każde dziecko dostaje papierowy talerzyk lub wycięty z kartonu kształt twarzy kota.
- Dzieci malują farbami lub kredkami, przyklejają uszy z papieru, doklejają wąsy z włóczki lub narysowane kredką, można przykleić kawałki materiału jako futerko.
- Nauczyciel pokazuje krok po kroku i pomaga z jeszcze trudniejszymi czynnościami (np. przyklejanie włóczki).
- Podczas pracy rozmawiaj z dziećmi: „Jakiego koloru ma futerko twój kotek? Jak ma na imię?”.
Wskazówki organizacyjne:
- Rotacja stacji tak, aby każde dziecko mogło spróbować wszystkich aktywności.
- Dostosuj tempo do grupy: jeśli któraś stacja zajmuje dzieci dłużej, elastycznie przesuwaj czas.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Dzieci siadają w kole, każdy kto chce pokazuje swoją maskę i mówi jedno zdanie o kotku (np. „Mój kotek ma niebieskie oczy”).
- Krótka piosenka/kołysanka o kotku (prosty refren do powtórzenia przez dzieci).
- Pożegnanie rytmiczne: klaskanie i miauczenie na „do widzenia”.
- Zapowiedź, że prace mogą zostać wywieszone w sali jako „koci kącik”.