1. Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Zgromadzenie dzieci w kole na miękkim dywanie. Powitanie piosenką na powitanie (prosta, powtarzalna fraza, np. "Dzień dobry, dzień dobry, witamy Was dziś znów").
- Krótkie przedstawienie tematu: pokazanie obrazkowej książeczki o drzewach/zwierzętach i powiedzenie, że dziś będziemy odkrywać przyrodę i tworzyć własną stronę do książki.
- Zachęcenie dzieci do prostego przewidywania: "Jakie liście możemy znaleźć?" (pozwoli to wprowadzić nowe słowa).
2. Część główna (35 minut)
-
- Krótka bajka obrazkowa (10 minut)
- Usiądź z dziećmi w kole i przeczytaj/oglądaj prostą książeczkę o drzewie, liściach lub małym zwierzątku. Używaj dużych ilustracji, wskazuj elementy i zadawaj krótkie pytania ("Gdzie jest ptaszek? Co trzyma w dziobie?").
- Zachęć dzieci do powtarzania prostych słów i odgłosów (np. "ćwir, ćwir" albo "szum liści").
-
- Krótki spacer badawczy wokół placówki (około 8 minut)
- Wyjdźcie na krótki spacer po ogródku/placu zabaw (lub do sali przy oknach, jeśli nie można wyjść). Dzieci zbierają jedno- lub dwie rzeczy (np. liść, mały patyczek) do koszyczków.
- Zachęcaj do przyglądania się różnym fakturom: "Dotknij — czy jest gładki czy szorstki?".
-
- Stacja sensoryczna i porównywanie z książką (10 minut)
- Na stoliku rozłóż tackę z zebranymi naturalnymi przedmiotami, obok karty z dużymi zdjęciami tych samych przedmiotów (wydruk lub duże ilustracje z książki).
- Dzieci dotykają, porównują, dopasowują przedmioty do obrazków; opiekun nazywa przedmioty, zachęca do powtarzania nazw.
-
- Tworzenie strony do książeczki: odbitki i frottage (leaf rub) (7 minut)
- Daj każdemu dziecku kartkę i kredkę (tłustą lub miękką) oraz zebrany liść. Pokaż jak położyć liść pod kartkę i delikatnie pocierać kredką, żeby powstał wzór liścia.
- Pomóż dziecku przykleić (klej w sztyfcie) jeden mały liść lub nakleić papier z odbitką do większej kartki, dodać podpis (imię dziecka) — to będzie strona do wspólnej książeczki.
-
- Krótka zabawa ruchowa z wierszykiem (ok. 5 minut)
- Szybkie rozciągnięcie i zabawa ruchowa: prosty wierszyk o wietrze i liściach, dzieci poruszają się jak liście (podnoszą ręce, kołyszą się, szeleszczą dłońmi).
3. Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Zgromadzenie w kole, pokazanie powstałych stron i wspólne ułożenie ich w prostą książeczkę (zabezpieczenie zszywaczem lub taśmą).
- Krótkie podsumowanie: każde dziecko może powiedzieć jedno słowo o tym, co zobaczyło lub zrobiło.
- Pożegnanie piosenką. Informacja dla rodziców o zabierzonym do domu materiale (jeśli planujecie oddać stronę dziecku).