Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Zgromadź dzieci w kole (1 min). Przywitaj się i powiedz krótko, że dzisiaj obchodzimy Dzień Książki i zrobimy mały eksperyment.
- Pokaż dzieciom dwa proste, złożone z dwóch kartek „miniaturowe książeczki” (mogą być zrobione z połowy kartki A4) — jedną niechronioną, drugą przygotowaną do eksperymentu (wyjaśnij później). Poproś dzieci o krótkie przewidywania: co się stanie, jeśli kapnie na nie trochę wody? (2–3 min)
- Ustal z dziećmi proste zasady obserwacji: patrzymy, słuchamy, mówimy co widzimy.
Część główna — eksperyment (około 5 minut)
- Przygotowanie książeczek (1 min): Pokaż, jak złożyć dwie karteczki na pół, aby powstały małe książeczki. Jedną kładziemy do przezroczystego woreczka/folie (okładka ochronna), drugą zostawiamy bez ochrony.
- Ustawienie do obserwacji (0,5 min): Połóż obie książeczki na tacce obok siebie, aby każde dziecko mogło dobrze widzieć.
- Właściwy eksperyment (2 min): Nauczyciel lub wyznaczone dziecko delikatnie kapie po jednej kropli wody na każdą książeczkę (używając pipety/łyżeczki). Poproś dzieci, by patrzyły i mówiły, co się dzieje z każdą książeczką.
- Omówienie obserwacji (1,5 min): Zachęć dzieci do opisania: która książeczka pozostała sucha, która zmokła, jak wyglądają strony, czy można je nadal odwracać, co byśmy zrobili, żeby książka była sucha i czysta.
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Podsumowanie w kole (2 min): Poproś kilku chętnych, by krótko opowiedziały, czego się dowiedziały. Powtórzcie, dlaczego warto chronić książki.
- Ćwiczenie motoryczne i porządkowanie (1,5 min): Daj dzieciom po jednej chusteczce/swojej ściereczce — pokaż jak delikatnie odłożyć materiały na miejsce (składanie woreczków, ułożenie książeczek).
- Zamknięcie zajęć (1,5 min): Przeczytaj bardzo krótką, obrazkową książeczkę (1–2 min) jako nagrodę i zachętę do dalszego czytania. Pożegnaj dzieci piosenką/rymowanką "Dzień Książki".