Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Przywitanie imiennie każdego dziecka: opiekun pokazuje czerwony kapturek (mała chustka) i prosi dzieci, by dotknęły chustki.
- Krótka rymowanka (opiekun śpiewa lub mówi krótko): "Czerwony Kapturek idzie drogą, pokaż chusteczkę, dotknij dłonią" — zachęta do powtarzania słów i dotyku.
- Pytania kierowane do dzieci (jedno-słowne odpowiedzi są akceptowane): "Gdzie jest kapturek? Jest czerwony?" — czas na pokazanie innych czerwonych przedmiotów z koszyka.
Część główna — eksperyment "Pływa czy tonie?" (około 5 minut)
- Przygotowanie stanowiska: dwie płytkie miski z wodą (jedna z wodą), obok koszyk z dużymi, bezpiecznymi przedmiotami (czerwona gąbka, miękka piłka, plastikowy kubeczek, drewniany klocek, czerwony pompon/miękka zabawka).
- Zaproszenie dzieci: opiekun pokazuje jeden przedmiot, nazywa go i pyta (gestem i słowem): "Puszczamy do wody?" — zachęta do wrzucenia przedmiotu do miski.
- Każde dziecko wrzuca (lub razem wrzucają) po jednym przedmiocie; opiekun opisuje obserwację prostym językiem: "O, piłka pływa! Klocek tonie!" i pokazuje gest pływania/tonięcia.
- Dodatkowa sensoryczna czynność: dać dziecku gąbkę do ściśnięcia nad miską, by poczuło chłód i wodę, użyć słów: "mokra, zimna, miękka".
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Powtórka: opiekun wyciąga trzy przedmioty i pyta dzieci, które pływały, które tonęły — oczekuje prostych wskazań (punktowanie, wskazanie palcem, naśladowanie).
- Krótka piosenka/kołysanka o Czerwonym Kapturku (kilka powtórzonych wersów) i nałożenie chustki na głowę jednemu dziecku jako symboliczne zakończenie.
- Pożegnanie: każdy otrzymuje przez chwilę "kapturek" do przytulenia, opiekun mówi: "Do widzenia, Kapturku!" i zaprasza rodziców do krótkiej informacji o zabawie.