Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Powitanie grupy, ułożenie dzieci w kręgu.
- Krótkie wprowadzenie do tematu: „Dzisiaj poznamy delfiny — jak wyglądają, gdzie mieszkają i jak pływają”. Zachęcić dzieci do krótkiego opowiadania, co już wiedzą o delfinach (1–2 zdania od kilku dzieci).
- Zapowiedź planu zajęć: zrobimy delfiny, zbudujemy im ocean i pobawimy się tworami.
Część główna (50 minut)
1) Przygotowanie stanowisk (ok. 5 minut)
- Podział dzieci na 4–6osobowe zespoły lub indywidualnie w zależności od liczebności grupy.
- Rozłożenie materiałów na stolikach / matach: papier, talerzyki, klej, taśma, kredki.
- Krótkie pokazowe przedstawienie, jak powstanie delfin z papieru/talerzyka i jak zrobimy „ocean” z dużej kartonowej planszy lub folii.
2) Budowanie delfinów (ok. 20 minut)
- Instrukcja krok po kroku (opiekun pokazuje jeden egzemplarz):
- Na kartonie lub papierowym talerzyku narysować i wyciąć kształt delfina (można też wykorzystać talerzyk, przyciąć i domalować krągły tułów i ogon).
- Dorysować lub dokleić płetwy i ogon z kolorowego papieru / kartonu.
- Przyklejać oczy (naklejki, guziki lub narysować kredką).
- Opcjonalnie ozdobić delfina farbami, kredkami, cekinami.
- Zachęcać do samodzielnego cięcia i składania oraz do nazywania kolorów i części ciała delfina.
3) Tworzenie „oceanu” i toru do pływania (ok. 10–12 minut)
- Na dużej kartonowej płachcie / stole dzieci razem malują lub wyklejają niebieski „ocean” (farby, niebieski papier, kawałki bibuły jako fale).
- Narysować lub przykleić elementy podwodne: rośliny, kamienie, rybki.
- Przygotować prosty tor do „pływania”: naprężona nitka/sznurek między dwoma punktami (między krzesłami lub specjalnymi stojakami) oraz rurka ze słomki przyklejona do delfina (rurka ma być nawleczona na sznurek), by delfin mógł „płynąć” po torze.
4) Zabawa i eksperyment ruchowy (ok. 10 minut)
- Pokazanie, jak umieścić delfina na torze (wsunąć rurkę na nitkę) i przesunąć go jednym pociągnięciem lub pochylając nitkę, by „płynął”.
- Każde dziecko po kolei przesuwa swojego delfina po torze, obserwuje ruch, porównuje szybkość i opowiada, jak delfin płynął.
- Zachęcić do opisania dźwięków, jakie delfiny mogą wydawać i do krótkiej improwizowanej „konwersacji delfinów” (naśladownictwo gwizdania, prosty dialog).
5) Mini-prezentacje i integracja (ok. 5 minut)
- Każde dziecko (lub para) pokazuje swojego delfina, nazywa kolor i jedną rzecz, którą zrobiło (np. „Mój delfin ma zielone płetwy”).
- Połączone delfiny płyną razem po torze jako „stado”, przy akompaniamencie prostego rytmu klaśnięć lub piosenki o morzu.
6) Porządkowanie stanowisk (ok. 3 minut w ramach części głównej)
- Dzieci odstawiają narzędzia i porządkują swoje miejsce pracy (odkładanie kredek, papierów itp.).
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Zebranie dzieci w kręgu, krótkie podsumowanie: zapytać 2–3 dzieci, co im się najbardziej podobało i czego się nauczyły.
- Pochwała wspólnej pracy: wymienić konkretne obserwacje (np. „Widzę, że Ola bardzo starannie ozdobiła swojego delfina”).
- Zaproponować prostą aktywność do domu: narysować rodzinę delfinów lub opowiedzieć rodzicom, jak delfiny pływają.
- Pożegnanie dzieci.