1. Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Zbierz dzieci w kole, przywitaj się krótkim wierszykiem lub piosenką o Mikołaju (1–2 zwrotki). Zachęć dzieci do klaskania rytmu.
- Pokaż dużą przezroczystą bryłę lodu z zamkniętymi w środku obrazkami Mikołaja/dużymi plastikowymi figurkami (jedna bryła na 2–3 dzieci) i zapytaj: „Co widzicie? Co może być ukryte w środku?” Pozwól dzieciom zgadywać (słowa: lód, zimno, Mikołaj, skarb).
- Zapowiedz, że spróbujemy wydostać skarby z lodu różnymi sposobami i że każdy będzie mógł spróbować.
2. Część główna (około 20 minut)
A. Eksperyment: Topnienie mikołajkowych skarbów (około 15 minut)
- Rozłóż plastikowe tacki po 1–2 na dziecko. Na tacki postaw przygotowaną bryłę lodu z ukrytym obrazkiem/figurką.
- Rozdaj dzieciom: kubeczki z ciepłą wodą (niegorącą), plastikowe łyżeczki/szpatułki, pipetki do wody (jedna na dwa dzieci), małe pojemniczki z solą i gąbki. (Materiały są przygotowane przez opiekuna.)
- Zachęć do obserwacji i mówienia: opiszcie dotykiem (rękoma przez rękawiczki lub dotknięciem łyżeczki) jak wygląda lód, czy jest zimny, czy śliski.
- Pokaż działania demonstracyjne: polejcie trochę ciepłej wody, posypcie szczyptę soli, zamoknijcie gąbkę i przyłóżcie do lodu. Zadawaj proste pytania: „Co teraz? Co się zmieniło?”
- Daj dzieciom czas na samodzielne próby (opiekun wspiera i modeluje wypowiedzi). Zachęcaj do nazywania czynności: „leję wodę”, „sypię sól”, „trzymam łyżkę”.
- Wspólnie obserwujcie zmiany: kapanie wody, tworzenie się kałużki, widoczne pęknięcia w lodzie. Opiekun opisuje proces prostymi słowami: „Lód topnieje, robi się woda, skarb jest coraz bliżej.”
B. Krótka twórcza aktywność z topniejącym lodem (około 5 minut)
- Przygotuj wcześniej kilka małych kostek lodu zabarwionych bezpiecznym barwnikiem spożywczym (kolorowe kostki) lub zabarwioną wodą w małych foremkach.
- Daj dzieciom kartki papieru w kształcie prostych rękawiczek Mikołaja lub śnieżynki; pokaż, jak przyciskając kolorową kostkę lodu można zrobić „stempel” — ślady farby na papierze.
- Pozwól każdemu dziecku przyłożyć kostkę lodu do papieru, obserwować ślad i podjąć decyzję, gdzie przyłożyć następną.
- Zachęcaj do nazywania kolorów i ruchów: „Przyłóż czerwoną kostkę tutaj. Zrób plamkę.”
3. Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Zbierz dzieci w kole, pokażcie wydobyte skarby — policzcie je wspólnie (do 3–4). Poproś, by każde dziecko powiedziało jedno słowo o tym, co najbardziej mu się podobało (może być jeden wyraz: lód, ciepło, kolor).
- Zaśpiewajcie krótką piosenkę pożegnalną lub powiedzcie rymowankę „Dziękujemy, Mikołaju, skarb już jest z nami” i pożegnajcie się.
- Zaproś rodziców (w notatce) do rozmowy o tym, co dzieci robiły tego dnia.
Uwagi organizacyjne dla opiekuna (w przebiegu):
- Podczas aktywności opiekun cały czas opisuje obserwacje i modeluje proste zdania, zadaje pytania i nazywa czynności.
- Czas pracy przy tacce dostosuj do tempa dzieci; jeśli dziecko szybko kończy, proponuj wydłużenie zabawy kolorowymi kostkami lub wspólnym opowiadaniem o skarbie.